De verkiezing startte 23 jaar geleden met één klasse, maar vandaag zijn dat er zeven: twee voor cross-overs, twee voor SUV’s en telkens één voor offroaders, pick-ups en (voor het eerst dit jaar) hybrides. De jury bestond uit 17 professionele autojournalisten. Oorspronkelijk zetelden in de jury ook lezers van het organiserende magazine 4x4 PLUS, maar de afgelopen jaren mochten alleen de journalisten stemmen omdat die ‘minder sentimentele maatstaven’ hanteren. Er wordt wel overwogen om in de toekomst weer met zo’n gemengde jury te werken.
De winnaars
Bij de kleine cross-overs won de Nissan Juke en was er een gedeelde tweede plaats voor de Peugeot 2008 en Suzuki SX4 S-Cross. De Nissan viel in de smaak met zijn originele stijl en goede motor. De grotere cross-overs met de meeste punten zijn de Honda CR-V (door zijn afwerking en uitstekende diesel), de Volvo V40 Cross-Country en de Subaru XV.
Slechts twee kandidaten namen deel bij de hybrides, waar de nieuwe Lexus NX 300h voor de Mitsubishi Outlander PHEV eindigde. De organisatie verwacht wel dat deze categorie de volgende jaren groeit.
De SUV’s (verplicht met vierwielaandrijving) werden verdeeld in twee categorieën. Bij de kleinere modellen won de chique Mercedes GLA, voor de Nissan Qashqai en de Mazda CX-5. De Range Rover Evoque, Nissan X-Trail en BMW X4 vormden de topdrie bij de grotere SUV’s.
In het segment van de luxueuze offroaders won de Range Rover van … de Range Rover Sport bij gebrek aan andere deelnemers. We zijn benieuwd of Mercedes’ 4x4-offensief met de GLE, GLE Coupé en GLS de Range volgend jaar van zijn troon kan stoten.
Pick-ups worden niet zo vaak vernieuwd; het zijn vaak dezelfde spelers die het tegen elkaar opnemen. De dure maar veelzijdige Volkswagen Amarok nam duidelijk de maat van de Isuzu D-Max en de Mitsubishi L200. Ook hier zijn volgend jaar enkele nieuwe modellen gepland …