Audi was in 1988 het eerste premiummerk dat voet aan wal zette in China (al had het Duitse merk toen nog niet zo’n ‘premium’ imago). Vandaag probeert Audi zijn Chinese marktpositie nog wat te verstevigen met een nieuw submerk speciaal voor het Oosterse land: AUDI. Dezelfde naam, maar dan voluit gespeld en zonder de iconische ringen. Waar zit het verschil dan precies met het Audi dat we kennen?
Voor China, door China
AUDI is in feite een samenwerking tussen Audi en SAIC, de lokale productiepartner van de Duitse constructeur. Om als buitenlands merk in China te kunnen verkopen zonder torenhoge invoerheffingen, moet je namelijk samenwerken met een Chinese constructeur voor de lokale productie. FAW is Audi’s voornaamste partner op dit vlak, maar sinds 2021 werken de Duitsers ook samen met SAIC, bij ons bekend als het moederhuis van MG en Maxus. Tot nu toe bouwde SAIC Volkswagen (dat ook andere merken binnen de VW-groep bedient) enkel de Audi A7 L, Q5 e-tron en de Q6 Roadjet, allemaal specifieke modellen voor de Chinese markt. Maar nu komt er dus een volledig submerk met producten speciaal ontwikkeld voor de Chinese klant.
De reden achter deze lancering? Volgens Audi hebben Chinese klanten een ander profiel dan hun internationale tegenhangers, met eigen verwachtingen. Het klantenpubliek is jonger, heeft meer kennis van technologie en heeft hogere verwachtingen qua connectiviteit en geautomatiseerd rijden. Met andere woorden: je komt er meer weg met een volledig gedigitaliseerd interieur. In Europa hebben we graag nog iets meer knoppen, om het kort door de bocht te omschrijven.
AUDI E: grote premium Sportback met 775 pk
Het eerste productiemodel van AUDI komt medio 2025 op de markt, maar het nieuwe submerk wordt wel gelanceerd met een gloednieuwe conceptcar om al een eerste idee te geven van wat de Chinese klanten mogen verwachten. De AUDI E-conceptcar werd samen door Chinese en Duitse designers ontwikkeld en is een grote Sportback van 4,87 m lang.
De cijfers zijn indrukwekkend: 570 kW (775 pk), 800 Nm, 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden en een batterij van 100 kWh, goed voor een CLTC-actieradius van 700 km. Dankzij een 800 V-architectuur kan het model in 10 minuten meer dan 370 km aan range recupereren, al geeft AUDI nog niet het precieze laadvermogen mee.
AUDI Assistant en AUDI Control
Qua design is minimalisme duidelijk het sleutelwoord geweest bij het ontwerpen van de AUDI E. De buitenkant is zo glad als het maar kan, met een donkere lus voor- en achteraan waarin de lichtsignaturen en het nieuwe merklogo zitten verwerkt. Bovenop de voorruit zien we een Lidar-systeem voor de autonome rijfuncties. Aan boord trekt een gebogen 4K-aanraakscherm over de hele breedte van het dashboard de aandacht, met de AUDI Assistant op AI-basis als interactief centrum. Op de middenconsole zit tenslotte nog AUDI Control, een touchbar om het grote scherm gemakkelijk mee te kunnen bedienen. Benieuwd of deze elementen ook hun weg zullen vinden naar de Europese modellen van Audi.