Audi breidt het gamma van de Q6 e-tron al uit met een nieuwe variant, de 'performance'. In tegenstelling tot wat je zou vermoeden is die niet sneller of sportiever, maar wel efficiënter en kan hij verder rijden.
De nieuwe Audi Q6 performance behoudt dezelfde batterij van 100 kWh (waarvan 94,9 kWh effectief bruikbaar) als in de Q6 quattro en SQ6 e-tron die reeds in maart werden voorgesteld. Hij staat ook nog steeds op hetzelfde PPE-platform op 800 V dat samen met Porsche werd ontwikkeld en dat het model een maximaal laadvermogen van 270 kW geeft. Aan een geschikte laadpaal kan de Q6 e-tron performance daarmee tot 260 km autonomie recupereren in amper 10 minuten.
Meest efficiënte Audi Q6 e-tron
Je vraagt je misschien af wat er dan wel nieuw is aan deze Audi Q6 e-tron performance. Wel... zijn motor! Er is er nu nog maar eentje, een synchroonmotor met permanente magneet op de achteras met een vermogen van 240 kW (326 pk). De Duitse SUV heeft daarmee dus achterwielaandrijving en sprint van 0 naar 100 km/u in een nog steeds respectabele 6,6 seconden. Het verwijderen van de tweede unit vooraan zorgt vooral voor meer autonomie: tot 637 km volgens de WLTP, wat... 12 km meer is dan in de Q6 e-tron quattro. Maar dat is niet het enige voordeel van de Q6 e-tron performance.
Vanaf 69.300 euro
De nieuwe Audi Q6 e-tron performance is nu al te bestellen en vraagt een minimumprijs van 69.300 euro. Dat is een besparing van 6.600 euro ten opzichte van de quattro-versie met twee motoren. De eerste exemplaren van deze nieuwe instapversie komen in de loop van het derde kwartaal van 2024 naar de dealers.