BMW presenteert later dit jaar de nieuwe 7-Serie en geeft al enkele technische details prijs over zijn nieuwe vlaggenschip. De Mercedes S-Klasse heeft de lat in dit segment zeer hoog gelegd, BMW zal dus straf uit de hoek moeten komen om te verbazen. De eerste details zijn alvast veelbelovend.
Parkeren met afstandsbediening
Een knap snufje is de remote control parking. De bestuurder kan zijn 7-Serie automatisch in of uit een parkeerplaats of garage laten rijden zonder achter het stuur te moeten zitten. Dat is erg handig in krappe ruimtes waar je risico loopt op parkeerschade en waar je jezelf in allerlei bochten moet wringen om in of uit de auto te geraken.
De zelfparkeerfunctie werkt met een afstandsbediening, de BMW Display Key. De auto moet in een hoek van maximaal 10 graden voor de parkeerplaats staan. De 7-Serie kan vervolgens een afstand afleggen van maximaal anderhalve keer zijn lengte. In het bovenstaande filmpje zie je hoe het proces verloopt. De bestuurder kan ook in de auto blijven zitten en het parkeerproces overlaten aan de auto, inclusief sturen, schakelen, accelereren en remmen.
Lichter
BMW belooft nog meer innovaties voor de volgende 7-Serie. De passagierscel is gemaakt met CFRP, kunststof verstevigd met lichte koolstofvezel. Deze bouwmethode gebruikte BMW eerder al bij zijn elektrische i-modellen en wordt nu dus ook op grotere schaal toegepast. De gewichtsbesparing is aanzienlijk: tot 130 kg naargelang de versie.
Luchtophanging
Voorts ontwikkelde BMW een systeem voor vierwielsturing, waarbij de meesturende achterwielen de 7-Serie wendbaarder maken. Standaard staat de 7-Serie op een luchtvering met elektronisch gestuurde dempers die de hoogte van de auto aanpassen aan de lading, zelfs bij stilstand. Bij hogere snelheid wordt de ophanging 10 mm verlaagd, bij lagere snelheden kun je met een knop de ophanging 20 mm verhogen, bijvoorbeeld op een slechte weg.
Gebarentaal
Ten slotte evolueert de bekende iDrive-bediening. Behalve de klassieke draaiknop is er nu ook een complex aanraakscherm om alle functies te bedienen. Het systeem herkent bovendien handgebaren met een 3D-sensor. Zo kun je bijvoorbeeld het geluidsvolume aanpassen of een binnenkomende telefoonoproep aannemen of weigeren. Gebruikers kunnen ook zelf gebaren koppelen aan een specifieke instructie. Wees dus niet verbaasd wanneer de 7-Serie-rijder naast jou in de file plots gekke gebaren begint te maken …