Sinds de ‘jaren 90 is er veel veranderd, maar het buikgevoel van Lutgen is gebleven en dat heeft ‘m geen windeieren gelegd. Ondertussen werden er al meer dan 13 miljoen Ice-Watch uurwerken verkocht. Het absolute topjaar was 2012 toen het bedrijf op een jaar 4,3 miljoen exemplaren aan de man bracht. Jean-Pierre Lutgen besloot daarna om het aanbod uit te breiden. Hij kocht in 2014 het horlogemerk Patton op en ondertekende ook een exclusief contract met de Duitse autofabrikant BMW.

Ice-Watch is nu niet alleen een sponsor van het BMW-team in de DTM, maar het Belgische merk is nu ook leverancier van de nieuwe BMW-horlogecollectie. Een eerste reeks horloges kwam begin dit jaar al op de markt, maar het is vooral de zomercollectie die het partnership tussen München en Bastenaken echt op de kaart zet. En op dat partnership is Lutgen erg trots. Als je je er rekening van geeft dat het stadje in 1945 nog werd plat gewalst door de Duitse troepen dan is deze samenwerking een mooi voorbeeld van hoe de geschiedenis positief kan keren.

Er zijn niet minder dan 16 modellen in de zomercollectie. Die zijn allemaal voorzien van een stevige stalen behuizing en een wijzerplaat die is geïnspireerd op de dashboards van BMW. Rond het beroemde wit-blauwe logo hebben de ontwerpers gekozen voor verfijnde details in combinatie met effecten die diepte creëren. De wijzerplaat en wijzers zelf blinken dan weer uit in duidelijke leesbaarheid. De horloges worden ontworpen in België, zijn opgebouwd uit Seiko onderdelen en de productie ervan gaat door in Chinese ateliers in Shenzhen. Maar op termijn wil Jean-Pierre Lutgen 120 werkplaatsen in België invullen met de productie van Ice-Watch-uurwerken.