We zijn nog maar net terug van de presentatie van de eerste BMW i, de stadswagen i3, en BMW geeft de technische kenmerken al prijs van het twee lid van de i-familie, de i8. Deze sportwagen doet alles anders dan de rest en beschikt over een herlaadbare hybride aandrijving.

Agressief silhouet

De i8 is esthetisch zeer geslaagd, met een dreigend radiatorrooster en evenwichtige proporties. Achter zo’n lijn verwacht je een dikke achtcilinder. Nochtans vinden we hier ‘maar’ een kleine driecilinder …

Mechaniek

De verbrandingsmotor is een nieuw blok, een 1.5 driecilinder die 231 pk ontwikkelt en een koppel van 320 Nm. Gekoppeld aan een zestrapsautomaat drijft hij de achterwielen aan. De elektromotor levert op zijn beurt 131 pk voor een koppel van 250 Nm. Die energie stroomt naar de voorwielen via een automaat met twee trappen. Volgens BMW voel je geen enkele krachtonderbreking bij het schakelen.

Prestaties

Deze sportieveling hoeft zich niet te schamen als hij tegen de chrono rijdt: de topsnelheid is begrensd tot 250 km/u, terwijl de 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden wordt afgelegd. BMW hield het gewicht van deze 2+2 beperkt tot minder dan anderhalve ton.

Autonomie

In gecombineerde modus (benzine en elektrisch) kan de autonomie oplopen tot meer dan 500 km. In puur elektrische modus kan de i8 een afstand van 35 km rijden. Via de wandinstallatie van het merk duurt het opladen van de batterij minder dan twee uren.

Gestuurde ophanging   

Het draait bij de i8 niet louter om de motor, BMW schonk ook veel aandacht aan het onderstel. Zo varieert de koppelverdeling tussen de voor- en achteras bij het begin van een bocht voor meer wendbaarheid. Standaard monteert BMW een adaptieve schokdemping.