Laten we beginnen met het "zoek de verschillen" spelletje te spelen om het verschil met de GT te verduidelijken, er zijn er zeven om precies te zijn. Een stuur dat meer naar achter staat, lagere en vooruitgeschoven voetsteunen, een zadel dat 6 centimeter lager staat, een comfortabel en iets hoger windscherm, een ruime top case, hier en daar wat chroom en enkele kilo's extra. Op gebied van uitrusting vinden we op de GTL standaard een audiosysteem terug met steun voor de GPS en Bluetooth dat in optie zijn bij de GT. Toch maakt dat alleen het amper mogelijk om de 2.000 € extra voor de GTL te rechtvaardigen. Dat wil ook niet zeggen dat het Safety Pack (920 €) en de Option line (1.510 €) plotseling overbodig geworden zijn. Hierdoor loopt het prijskaartje echter wel op tot 25.280 €, en dat is spijtig genoeg een pak geld. De GTL ziet er ook massiever uit, en de ruime top case is daar niet vreemd aan, en het gebruik van chroom geeft deze GTL ook een beetje een "bling-bling" uitstraling, maar over smaken en kleuren valt niet te discuteren nietwaar.
Comfortabeler ?
De houding achter het stuur van de GTL is opmerkelijk en voelt helemaal anders aan. De "Pullman" stijl van de K1600 GTL zet ongetwijfeld aan tot een meer ontspannen rijstijl dan met de GT, toch verschillen de motor en het chassis helemaal niet. Enkel het extra gewicht van de GTL zou het verschil moeten maken, BMW heeft het over een verschil van 30 kg tussen een GT zonder koffers en een volledig uitgeruste GTL, koffers en top case inbegrepen. In dat geval hebben we het dan toch over een totaalgewicht van maar liefst 349 kg! Die eerder passieve houding heeft ons echter niet kunnen overtuigen, en ze voelt amper comfortabeler aan dan die van de GT. Onze passagier was trouwens ook niet opgezet met het profiel van het te brede zadel en de moeilijk hanteerbare handvaten tegenover de GT. De standaard radio (een optie van 1.190 € bij de GT) lijkt ons overbodig, tenzij bij lage snelheid.
Smeuïge zescilinder
De GTL slaagt er zonder probleem in om indruk te maken dankzij zijn smeuïge zescilinder. Hij beschikt over amper meer vermogen dan de viercilinder van de K1300, maar het is toch een wereld van verschil. Hij staat bol van vermogen en karakter, en het is een plezier om hem te horen brullen bij het optrekken. Het onderstel is nog altijd even verbluffend en doeltreffend, en om heel eerlijk te zijn komt niemand in de buurt van BMW als het op wegligging aankomt.
Kiezen
U hebt het waarschijnlijk al begrepen, als we een keuze moeten maken tussen een GT en een GTL dan is die keuze snel gemaakt. Alle kwaliteiten van de GTL, en het zijn er een pak, vinden we terug op de goedkopere GT. Daar komt dan nog eens bij dat de zithouding van de GT echt niet onder moet doen voor de GTL als het op comfort aankomt ... .