Olivier Maloteaux

23 SEP 2024

Test: BMW X3, nieuwe look voor de bestseller

De X3 is het populairste model van BMW en heeft een revolutie doorgemaakt, met nu een blokvormige en brede uitstraling. En ook aan boord verandert het een en ander. Wat is er allemaal nieuw?

"Zijn nieuwe koetswerk geeft de X3 een frisse look. Maar aan boord voelt het te goedkoop aan voor deze prijsklasse."

De X3 heeft een lange en succesvolle geschiedenis. De compacte SUV van BMW werd in 2003 gelanceerd en is sindsdien al meer dan 3,5 miljoen keer over de toonbank gegaan, over drie generaties heen. Dit is de vierde. En het moet gezegd dat BMW een volledig nieuwe weg is ingeslagen qua design, met een monolithische stijl die veel minder klassiek is dan vroeger. De nieuwe X3 zit in het segment van de premium middelgrote SUV’s, waar hij concurreert met de Audi Q5 (die ook net vernieuwd is), de Mercedes GLC, de Volvo XC60 of nog de Lexus NX. De nieuwe BMW X3 blijft verkrijgbaar op benzine, diesel en als plug-inhybride, maar een elektrische versie is er niet meer: de opvolger van de elektrische iX3 wordt in de loop van 2025 verwacht op een aparte en gloednieuwe architectuur, bekend als de Neue Klasse.

Advertentie
Advertentie

Design

Gesneden als een baksteen

De nieuwe BMW X3 wordt niet in Duitsland geproduceerd, maar wel in de Verenigde Staten (meteen ook de grootste markt voor het model) en in Zuid-Afrika, of zelfs in China voor de lange versie die niet verkrijgbaar is bij ons. Deze nieuwe generatie is 3,4 cm langer geworden (4,75 m), 2,9 cm breder (1,92 m) en heeft een 2,5 cm lager dak (1,66 m). Maar wat het meeste opvalt, is zijn volledig nieuwe uiterlijk. De vorige X3’s hadden nog een vrij klassiek en traditioneel design, maar deze nieuwe breekt met het verleden en ziet eruit alsof hij uit een massieve blok metaal is gesneden. Een monolithische stijl, met net als elke andere moderne BMW een zeer groot radiatorrooster, dat optioneel zelfs kan worden verlicht (BMW Iconic Glow). Langs de zijkant zijn de deurgrepen verzonken in het koetswerk en krijg je grote wielen (standaard 18 inch, tot 22 inch als optie). BMW biedt 8 metallic koetswerkkleuren aan, maar het is ook mogelijk om voor matte tinten te kiezen via het BMW Individual-programma.

Strak maar plastiekerig interieur

Ook in het interieur is het design radicaal veranderd. Het traditionele dashboard vol knoppen en met een apart centraal display is vervangen door het grote, gebogen digitale paneel dat in elke moderne BMW te vinden is, bestaande uit een instrumentarium van 12,3 inch en een centraal aanraakscherm van 14,9 inch voor het multimediasysteem. Het dashboard is erg strak, wat een moderne sfeer creëert. Alleen jammer dat deze leefruimte is bekleed met niet altijd even mooie kunststoffen, waarvan sommige simpelweg teleurstellen op dit prijsniveau en in dit segment. Sommige harde plastics zien er goedkoop uit en zijn ook erg krasgevoelig. Concurrenten als Audi, Lexus, Mercedes en Volvo doen het duidelijk beter qua kwaliteitsindruk. Voor de zetelbekleding kiest BMW standaard voor een mooie gerecycleerde stof (Econeer). Optioneel kan je echter ook kiezen voor kunstleer (Veganza), dat er ook goed uitziet, echt leer (Merino) of een mix van Veganza en Alcantara.

Beleving

Royale binnenruimte, basic modulariteit

Je zit vrij goed aan boord van de nieuwe BMW X3. De standaard meegeleverde sportzetels zijn comfortabel en bieden een goede steun, ongeacht de soort bekleding. Er is een brede zitruimte, en ook achterin zijn de been- en hoofdruimte heel behoorlijk. Maar zoals wel vaker is de middelste zitplaats op de achterbank een pak minder comfortabel dan de twee zijdelingse, met een smalle zitting, een harde rugleuning en een transmissietunnel tussen je benen.

Een verschuifbare achterbank of een instelbare rugleuning achteraan krijg je niet in de X3. De modulariteit is beperkt tot een in drie delen neerklapbare achterbank. De koffer is wel praktisch (met vlakke zijkanten en een laaddrempel op dezelfde hoogte als de vloer), met een flink volume (570 tot 1.700 liter voor de X3 met verbrandingsmotor, 460 tot 1.600 liter voor de plug-inhybride die lijdt onder het formaat van zijn batterij). Met de achterbank neergeklapt is de bodem van de koffer volledig vlak. Om het interieur op te fleuren biedt BMW een glazen panoramadak (met elektrische rolhoes), maar een schuifdak is helaas niet mogelijk.

Goed geconnecteerde SUV

Het dashboard van de nieuwe BMW X3 is volledig vrij van knoppen: voor alle functies aan boord moet je nu via de menu’s van het aanraakscherm. Het infotainment komt van de 9e generatie van BMW’s besturingssysteem, voor het eerst gebaseerd op Android. Natuurlijk heb je alle klassieke connectiviteitsfuncties (Android Auto en Apple CarPlay met of zonder kabel), maar je kan ook meerdere externe applicaties rechtstreeks downloaden (inclusief videostreaming). Alles werkt goed en de menu’s zijn logisch opgebouwd. Het navigatiesysteem wordt standaard meegeleverd en heeft ook een interessantie satellietweergave, met optioneel zelfs een augmented reality-functie, waarbij verschillende virtuele elementen worden toegevoegd aan het beeld van de camera vooraan, zoals pijlen die aangeven waar je moet inslaan. De X3 heeft ook een draadloze inductielader voor je smartphone.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Alle brandstoffen welkom

Onder de motorkap laat de nieuwe BMW X3 ons de vrije keuze: er is benzine (2 liter-viercilinder van 190 pk of M50 3 liter-zescilinder-in-lijn van 381 pk), diesel (2 liter-viercilinder van 163 of 197 pk, tegen de zomer van 2025 ook een 3 liter-zescilinder) en een plug-inhybride aandrijflijn (2 liter-benzinemotor + elektromotor voor een totaal van 299 pk). Die laatste is niet zo interessant meer in België vanwege de minder gunstige fiscaliteit, maar zal nog steeds enkele liefhebbers verleiden met zijn grote batterij van 19,7 kWh, waarmee je in theorie tot 90 km elektrisch kan rijden. De PHEV heeft een AC-boordlader van 11 kW, waarmee opladen slechts 2 uur duurt aan een geschikte laadpaal. De benzine- en dieselmotoren zijn ook deels geëlektrificeerd: het gaat om mildhybrides met een batterij van 48 V, die een korte elektrische boost kan geven (tot 18 pk).

Benzinemotoren met 4 of 6 cilinders

Tijdens deze eerste test hebben we noch met de diesel, noch met de plug-inhybride kunnen rijden: enkel de benzinemotoren stonden ter beschikking. Laten we beginnen met de basismotor: de 20 xDrive met viercilinder. Die laat de keuze tussen een afgeplat stuurwiel met twee spaken, of een optioneel klassiek sportstuur met drie spaken. Ongeacht het stuurwiel krijg je niet veel feedback in je vingers met deze basisversie, zelfs met de optionele variabele overbrenging (Variable Sport Steering). En dat is jammer, want de voortrein is wel erg precies en efficiënt. Ook de nieuwe X3 is niet bang van bochten, des te meer omdat je standaard xDrive-vierwielaandrijving krijgt. Ons testmodel beschikte ook over de optionele gestuurde ophanging, die een zeer mooi compromis biedt tussen comfort en dynamiek.

De 2 liter-benzinemotor is erg lineair qua karakter en mist dus een beetje persoonlijkheid, maar biedt wel goede prestaties (0 tot 100 km/u in 7,8 seconden). De motor wordt soms rumoerig bij hernemingen, maar is verder erg discreet, zeker aan een constante snelheid waar je hem volledig kan vergeten. De X3 20 xDrive is dus zeer geschikt voor snelwegverkeer, des te meer omdat zijn uitstekende ZF-automaat (eveneens standaard) 8 versnellingen telt en de motor bij 120 km/u minder dan 2.000 toeren doet draaien.

Meer muzikale M50

Er klinkt een andere sountrack aan boord van de X3 M50, waarvan de 3 liter-zescilinder van 381 pk (of zelfs 398 pk dankzij de elektrische boost) mooier zingt en vooral een stuk harder optrekt (0-100 km/u in 4,6 seconden). Om meer te schitteren in de bochten, geniet deze M-versie ook van een sportiever afgestelde ophanging, grotere remmen en een elektronisch sperdifferentieel achteraan. Qua verbruik haalden we een gemiddelde van 7,6 l/100 km met de X3 20 xDrive en 8,6 l/100 km met de X3 M50.

Prijs

Prijs BMW X3 2024

De nieuwe BMW X3 is iets goedkoper dan een Mercedes GLC, maar hij is niet goedkoop. De prijzen beginnen bij 56.900 euro voor de X3 20 op benzine, 59.650 euro voor de 20d op diesel, 68.650 euro voor de plug-inhybride 30e en 82.250 euro voor de exclusieve M50, die we waarschijnlijk niet veel zullen tegenkomen op onze wegen… In alle gevallen krijg je een correcte standaarduitrusting, met onder meer verwarmde en elektrisch instelbare voorztels, navigatie en een inductielader voor je smartphone. Er zijn echter nog steeds veel comfort- en personalisatieopties, die ook een lieve duit kosten. Niet alles heb je nodig, maar we raden wel het ‘Luxury’-dashboard aan (voor 520 euro), dat het lelijke plastic bovenaan het dashboard vervangt door een mooie bekleding van gerecycleerde stof. Het glazen panoramadak (1.550 euro) is ook interessant, ook al gaat het niet open.

Verdict

De modellen van Audi zien er generatie na generatie hetzelfde uit, maar die van BMW durven duidelijk van look te veranderen. Een nieuw koetswerk dat de X3 een frisse uitstraling geeft. Het herziene interieur brengt ook een moderne toets met zich mee, maar de plastics gaven ons een te goedkoop gevoel voor dit segment en deze prijs. Dat is ons grootste kritiek op de nieuwe X3, die verder een aangename SUV is om mee te leven en om mee te rijden. Hij is nog steeds erg veelzijdig en biedt bovendien een brede keuze onder de motorkap (benzine, diesel of plug-inhybride). Maar de nieuwe BMW X3 zou last kunnen krijgen van kannibalisme van de nieuwste X1, die een stuk groter is geworden, een gelijkaardige look heeft als zijn grote broer, bijna net zo praktisch (of zelfs iets praktischer dankzij zijn instelbare achterbank…) en niet minder chic is, maar wel een stuk goedkoper. Tenzij je echt een hoogwaardige zescilinder wil, is er niet veel dat de X3 echt beter kan dan de X1…

Ontdek meer inzichten
BMW Arrow-icon
Advertentie
Advertentie