De X3 heeft een lange en succesvolle geschiedenis. De compacte SUV van BMW werd in 2003 gelanceerd en is sindsdien al meer dan 3,5 miljoen keer over de toonbank gegaan, over drie generaties heen. Dit is de vierde. En het moet gezegd dat BMW een volledig nieuwe weg is ingeslagen qua design, met een monolithische stijl die veel minder klassiek is dan vroeger. De nieuwe X3 zit in het segment van de premium middelgrote SUV’s, waar hij concurreert met de Audi Q5 (die ook net vernieuwd is), de Mercedes GLC, de Volvo XC60 of nog de Lexus NX. De nieuwe BMW X3 blijft verkrijgbaar op benzine, diesel en als plug-inhybride, maar een elektrische versie is er niet meer: de opvolger van de elektrische iX3 wordt in de loop van 2025 verwacht op een aparte en gloednieuwe architectuur, bekend als de Neue Klasse.
Design BMW X3
Gesneden als een baksteen
De nieuwe BMW X3 wordt niet in Duitsland geproduceerd, maar wel in de Verenigde Staten (meteen ook de grootste markt voor het model) en in Zuid-Afrika, of zelfs in China voor de lange versie die niet verkrijgbaar is bij ons. Deze nieuwe generatie is 3,4 cm langer geworden (4,75 m), 2,9 cm breder (1,92 m) en heeft een 2,5 cm lager dak (1,66 m). Maar wat het meeste opvalt, is zijn volledig nieuwe uiterlijk. De vorige X3’s hadden nog een vrij klassiek en traditioneel design, maar deze nieuwe breekt met het verleden en ziet eruit alsof hij uit een massieve blok metaal is gesneden. Een monolithische stijl, met net als elke andere moderne BMW een zeer groot radiatorrooster, dat optioneel zelfs kan worden verlicht (BMW Iconic Glow). Langs de zijkant zijn de deurgrepen verzonken in het koetswerk en krijg je grote wielen (standaard 18 inch, tot 22 inch als optie). BMW biedt 8 metallic koetswerkkleuren aan, maar het is ook mogelijk om voor matte tinten te kiezen via het BMW Individual-programma.
Strak maar plastiekerig interieur
Ook in het interieur is het design radicaal veranderd. Het traditionele dashboard vol knoppen en met een apart centraal display is vervangen door het grote, gebogen digitale paneel dat in elke moderne BMW te vinden is, bestaande uit een instrumentarium van 12,3 inch en een centraal aanraakscherm van 14,9 inch voor het multimediasysteem. Het dashboard is erg strak, wat een moderne sfeer creëert. Alleen jammer dat deze leefruimte is bekleed met niet altijd even mooie kunststoffen, waarvan sommige simpelweg teleurstellen op dit prijsniveau en in dit segment. Sommige harde plastics zien er goedkoop uit en zijn ook erg krasgevoelig. Concurrenten als Audi, Lexus, Mercedes en Volvo doen het duidelijk beter qua kwaliteitsindruk. Voor de zetelbekleding kiest BMW standaard voor een mooie gerecycleerde stof (Econeer). Optioneel kan je echter ook kiezen voor kunstleer (Veganza), dat er ook goed uitziet, echt leer (Merino) of een mix van Veganza en Alcantara.
Beleving BMW X3
Royale binnenruimte, basic modulariteit
Je zit vrij goed aan boord van de nieuwe BMW X3. De standaard meegeleverde sportzetels zijn comfortabel en bieden een goede steun, ongeacht de soort bekleding. Er is een brede zitruimte, en ook achterin zijn de been- en hoofdruimte heel behoorlijk. Maar zoals wel vaker is de middelste zitplaats op de achterbank een pak minder comfortabel dan de twee zijdelingse, met een smalle zitting, een harde rugleuning en een transmissietunnel tussen je benen.
Een verschuifbare achterbank of een instelbare rugleuning achteraan krijg je niet in de X3. De modulariteit is beperkt tot een in drie delen neerklapbare achterbank. De koffer is wel praktisch (met vlakke zijkanten en een laaddrempel op dezelfde hoogte als de vloer), met een flink volume (570 tot 1.700 liter voor de X3 met verbrandingsmotor, 460 tot 1.600 liter voor de plug-inhybride die lijdt onder het formaat van zijn batterij). Met de achterbank neergeklapt is de bodem van de koffer volledig vlak. Om het interieur op te fleuren biedt BMW een glazen panoramadak (met elektrische rolhoes), maar een schuifdak is helaas niet mogelijk.
Goed geconnecteerde SUV
Het dashboard van de nieuwe BMW X3 is volledig vrij van knoppen: voor alle functies aan boord moet je nu via de menu’s van het aanraakscherm. Het infotainment komt van de 9e generatie van BMW’s besturingssysteem, voor het eerst gebaseerd op Android. Natuurlijk heb je alle klassieke connectiviteitsfuncties (Android Auto en Apple CarPlay met of zonder kabel), maar je kan ook meerdere externe applicaties rechtstreeks downloaden (inclusief videostreaming). Alles werkt goed en de menu’s zijn logisch opgebouwd. Het navigatiesysteem wordt standaard meegeleverd en heeft ook een interessantie satellietweergave, met optioneel zelfs een augmented reality-functie, waarbij verschillende virtuele elementen worden toegevoegd aan het beeld van de camera vooraan, zoals pijlen die aangeven waar je moet inslaan. De X3 heeft ook een draadloze inductielader voor je smartphone.