Als je van een sportwagen spreekt denken de meeste mensen aan “laag tegen de grond vliegen”. BMW ging de confrontatie met de fysica echter niet uit de weg en liet zijn Motorsportafdeling op de X5 en de X6 los. Beide mastodonten krijgen een nieuwe motor, een aangepast onderstel, een serieus versterkt remsysteem en een “op-maat” look. De Mercedes ML 63 AMG en andere Porsche Cayenne Turbo S zijn gewaarschuwd !
M Turbo
Voor de eerste keer in zijn geschiedenis levert het “M”departement een motor met drukvoeding af. De V8 van 4,4 liter produceert bij 6000 toeren 555 pk terwijl tussen 1500 toeren en 5650 omw 680 Nm bereid staan. Een klein kunststukje is de uitlaat die beide cilinderrijen en de twee Twin Scroll turbo’s verbindt. BMW belooft een spontane respons verbonden met een schitterend lineaire werking. Wat prestaties betreft zetten zowel de X5 als de X6 voor de sprint van 0 tot 100 slechts 4,7 seconden op de klokken. Genoeg om het asfalt te doen smelten. Naar goede Duitse traditie wordt de topsnelheid voor de X5 op 250 km/u beperkt terwijl de X6 275 km/u snel is. Uiteraard worden beiden van het Efficiënt Dynamics voorzien waardoor uitstekende prestaties aan een beheerst verbruik wordt gekoppeld.
Integrale variabele transmissie
De integrale transmissie verdeelt het koppel tussen voor en achteras maar de X5M en de X6M krijgen het Dynamic Transmission Control mee dat het koppel tussen de achterwielen regelt en betere acceleraties uit korte bochten garandeert. Stuurinrichting en demping kunnen via de EDC of de M Drive toetsen vanuit het interieur geregeld worden. Het is dus aan de bestuurder om de goede keuze te maken tussen de normaal- en de sportmode.
Aanhangwagen van 3 ton
Bij de serie-uitrusting merken we verwarmde zetels, automatische bi-zone airco, stoelen en boordplank in leder op. In optie kan de airco in vier zones opgedeeld worden terwijl ook een panoramisch dak tot de mogelijkheden hoort. En paardenliefhebbers kunnen altijd een aanhangwagen tot 3 ton meeslepen …