Van bij het groene licht voor de twintig minuten durende kwalificaties ging Sebastien Bourdais meteen voluit. Zo wou hij vermijden door een eventuele rode vlag benadeeld te worden. Hij reed een zo goed als perfecte ronde, met als resultaat een nieuw pisterecord van 1.57.844 voor prototypes op Spa en, uiteraard, de pole.
"Ik hou van deze piste en ben heel tevreden met deze kwalificatie. Een goede bandenkeuze en een goede strategie, dit is een uitstekende start. Maar ik hoop vooral dat dit enkel een voorsmaakje is van wat we met onze ploegmaats kunnen behalen …"
Stéphane Sarazin, de poleman van de laatste drie edities, had echter liever voor zijn ploegmaat op de startgrid gestaan "Wij hebben voor een andere tactiek gekozen en zijn pas aan de kwalificaties begonnen tijdens het tweede deel van de sessie. Spijtig genoeg kwam ik vast te zitten in het verkeer en heb ik nooit een vrije ronde kunnen rijden." Maar met zo een lange race voor de boeg is er nog niets verloren voor Sarazin. Na een blessure valt Nicolas Minassian weg als tweede piloot en deelt het stuur met Franck Montagny.
Spektakel en strijd zijn alleszins gegarandeerd met een Audi R15 TDI Plus op de eerste rij. Dit heeft Audi te danken aan de uitstekende prestatie van Timi Bernhard "Het gaat al heel wat beter dan gisteren, zelfs al hebben we de Le Mans set-up behouden en rijden we dus met heel wat minder downforce." De Audi start net voor de privé 908 van Nicolas Lapierre, Oliver Panis en Loïc Duval die net iets sneller waren dan de Audi n°3 en de Peugeot 908 van Gene-Wurz-Davidson die pas als zevende mogen starten. "Tijdens de race zal het helemaal anders zijn," legt Allan McNish uit, de snelste van het trio.
Achter de zeven dieselmotoren kon Pierre Raguès met zijn Lola Aston Martin die hij deelt met Vanina Ickx de snelste tijd neerzetten, voor de Lola Rebeillon van Nicolas Prost en Neel Jani en de Honda ARX van Danny Watts, de snelste in de LMP2 categorie.
De Belgische piloten deden het ook goed in hun respectievelijke categorieën, zo haalde Nico Verdonck de pole binnen in de Formula Le Mans categorie en ook voor Bas Leinders was het een hoogdag in de GT1 klasse: "Het is van de eenzitterperiode geleden dat ik me nog zo goed gevoeld heb. Ik ben de Raidillon zo goed als plankgas door gegaan."
Baske zette een algemene 25ste tijd neer en zette zijn naaste concurrent, de Ford GT van Thomas Mutsch, op 1,4 seconden. Niet slecht !
Na een hevige strijd in de GT2 klasse ging de Ferrari van Jaime Melo met de beste tijd lopen. Hij zette de Porsche van Lieb-Lietz op bijna een seconde. In die categorie kon F1 ex-piloot Giancarlo Fisichella niet beter doen dan een 13de tijd, op 1,4 seconden van de pole. "Het is niet gemakkelijk om met drie piloten een wagen te delen en een compromis te vinden voor de set-up," legt de Italiaan uit. "Maar we hebben een homogeen team en ik hoop stiekem dat ik met Jean (Alesi) en Toni (Vilander) het podium op mag."
Kwalificaties :1. Bourdais-Lamy-Pagenaud (Fra-Por-Fra/Peugeot 908 HDI FAP) 1.57.884 (213,892 km/h) ; 2. Bernhard-Dumas-Rockenfeller (Dui-Fra-All/Audi R15 TDI) op 0.635 ; 3. Montagny-Sarrazin (Fra/Peugeot 908 HDI FAP) op 1.537 ; 4. Panis-Lapierre-L. Duval (Fra/Peugeot 908 HDI FAP) op 1.739 ; 5. Fassler-Lotterer-Tréluyer (Zwi-Dui-Fra/Audi R15 TDI) op 1.823 ; 6. Capello-Kristensen-McNish (Ita-Den-GB/Audi R15 TDI) op 1.911 ; 7. Gene-Wurz-Davidson (Spa-Oos-GB/Peugeot 908 HDI FAP) op 2.105 ; 8. Ragues-Mailleux-V. ICKX (Fra-Fra-BEL/Lola Aston Martin) op 4.529 ; 9. N. Prost-Jani (Fra-Zwi/Lola Rebellion) op 4.961 ; 10. Leventis-Kane-Watts (GB/HPD ARX – 01C) op 5.251 (1ste LMP2) ;… 19. VERDONCK-Pillon-Capillaire (BEL-Zwi-Fra/Formula Le Mans) op 15.859 (1ste FLM) ; 21. DE CREM-DELHEZ-Kraihamer (BEL-BEL-Oos/Formula Le Mans) op 16.394 ; 25. LEINDERS-DE DONCKER-Palttala (BEL-BEL-Fin/Ford GT) op 19.432 (1ste LMGT1) ; 30. Bruni-Melo (Ita-Bra/Ferrari 430) op 22.452 ; 35. SCHROYEN-Van Dam-Lacko (BEL-Ned-Tch/Saleen S7-R) op 23.226 ; 48. Van Splunteren-Hommerson-MACHIELS (Ned-Ned-BEL/Porsche 997 GT3 RSR) op 27.584