BYD had duidelijk genoeg van de kritiek op de relatief lage laadsnelheden van hun elektrische wagens. En ze wilden er duidelijk direct komaf mee maken voor een aantal jaren, want wat ze gisteren onthulden was geen evolutie, maar een ware revolutie op het vlak van laadsnelheden…

Advertentie
Advertentie

BYD verlegt grenzen met megawatt-technologie

Terwijl constructeurs elkaar de loef proberen afsteken met 800V-platformen met laadsnelheden tot 350 kW, hebben de ingenieurs van BYD in China in alle stilte een 1.000 V-architectuur ontwikkeld, waarmee opladen nu zo snel gaat als het tanken van benzine. We spreken in dit geval niet van een paar tientallen kW aan laadsnelheid meer. Neen, vanaf nu spreken we in megawatt: 1.000 kW oftewel 1 MW!

Auto presentatie op podium met bord '1000V,' benadrukt technologische innovatie.
Advertentie
Advertentie

Direct in productie met complete infrastructuur

Mocht je nu denken “zo’n beloftes hebben we al vaker gehoord”, dan hebben we goed nieuws: BYD heeft geen half werk geleverd. BYD zette meteen twee nieuwe modellen in de markt die gebouwd zijn op het Super e-Platform (de nieuwe BYD Han L EV en Tang L EV) en liet met een live demo zien dat ze daadwerkelijk doen wat ze beloven. Omdat 1.000 kW laadpalen nog niet bestaan, heeft BYD ook aangekondigd er 4.000 zelf te gaan bouwen in China.

Presentatie van een 1360kW snellaadsysteem voor elektrische auto's.
Presentatie BYD Han EV en Tang L EV met prijs op achtergrond.

Tot 400 km bijladen in amper 5 minuten

Voor de cijferaars: 1.000 volt, 1.000 ampère en 1.000 kilowatt zorgen voor een pieklaadsnelheid van 2 kilometer per seconde. Daarmee zou volgens BYD tot 400 km in slechts vijf minuten bijgeladen kunnen worden! De Chinese auto- en batterijproducent hoopt daarmee voor eens en voor altijd het hardnekkige struikelblok “range anxiety” uit de wereld te helpen. In de Han L EV met vierwielaandrijving levert het Super e-Platform een gecombineerd vermogen van 810 kW (1.086 pk), waarmee de wagen in 2,70 seconden de 100 km/u bereikt en 4,74 seconden later al de 200 km/u aantikt… om pas te stoppen bij 305 km/u. De nieuwe elektromotor kan daarbij tot 30.000 toeren per minuut maken. Ronduit spectaculair!

Advertentie
Advertentie
Witte BYD Seal elektrische auto bij zonsondergang, opvallende rode velgen zichtbaar.
Moderne grijze SUV met heldere lucht op achtergrond, gezin wandelt op de achtergrond.

Uitrol en toekomstplannen

Over de uitrol van het hele project is weliswaar nog niet alles bekend. De twee nieuwe modellen zijn inmiddels te bestellen in China, maar of en wanneer het nieuwe platform de oversteek maakt naar Europa, is niets gezegd. Wanneer BYD denkt te starten met de bouw van de 4.000 laadpalen moet ook nog bekend worden gemaakt. De eerste kritische stemmen hebben al hun twijfels geuit over de paraatheid van het Chinese elektriciteitsnet om dit zomaar allemaal te kunnen realiseren.

Hoe dan ook, het is duidelijk dat BYD hiermee een nieuwe benchmark heeft gezet in batterij- en laadtechnologie, waar de rest van de autoconstructeurs bij moet zien aan te sluiten. Benieuwd wat dat gaat geven!

Advertentie
Advertentie