Deze berline, met vier plaatsen en sportieve allures, stelt een gloednieuwe krachtbron voor op elektriciteit. Dit prototype werkt volgens het hybride principe, waarbij de brandstofmotor enkel wordt gebruikt op elektriciteit op te wekken als het nodig is. De Volt kan zijn totaal laadvermogen behouden zolang hij gedurende 6 uur per dag op het elektriciteitsnetwerk (110 volt) is aangesloten met behulp van een stekker. Met een volledig opgeladen lithium-ion batterij kan de Volt meer dan 60 km afleggen door alleen gebruik te maken van de elektrische motor. Van zodra het nodig is zorgt een 3 cilinder turbomotor van 1 liter voor de nodige stroom, en laadt de batterij opnieuw op. Dat wil zeggen dat iemand die binnen een straal van 50 km van zijn werk woont (100 km heen en terug), zijn auto ’s nachts kan aansluiten op het elektriciteitsnet, of op het werk, slechts 1.6 liter zal verbruiken voor 100 km. Dat is pas een argument, en zou zelf de groenen terug kunnen doen glimlachen. Voor langere ritten zal de Volt slechts 4.7 liter verbruiken voor 100 km, en dat is goed voor een autonomie van 1.030 km… . Nog een ander voordeel, deze Chevrolet is gemaakt om op E85 brandstof te kunnen rijden, een mengeling van 85% ethanol en 15% benzine. Wel zal hij niet snel op de markt komen, want de batterij die ze zouden willen gebruiken zou er pas zijn vanaf 2010 of 2012. Wat de brandstofmotor betreft zijn andere alternatieven mogelijk, zoals één op 100% ethanol, of, en waarom niet, op bio-diesel. Dit is in elk geval een prototype dat een andere kijk biedt op motorenergie, en die alsmaar properder wordt.