Hij maakt niet enkel de transitie naar volledig elektrisch rijden, de 4e generatie Citroën C3 introduceert ook een nieuwe designtaal voor het Franse merk. Deze kleine SUV van 4,01 m lang, 1,76 m breed en 1,57 m hoog heeft namelijk een uniek rechthoekige look, een gloednieuwe lichtsignatuur en zelfs een nieuw, groter logo. Kenmerken die we voor het eerst zagen op de Oli-conceptcar en die ook op de toekomstige modellen van het merk te vinden zullen zijn.



Ook nieuwe look voor het interieur

De stijl van de ë-C3 evolueert zowel langs de buitenkant als aan boord. De meest opvallende verandering is te vinden aan de tellers, die nu bovenaan het dashboard en hoger dan het stuur zitten, een beetje zoals een head-up display. Citroën biedt ook twee opties aan voor het centrale display. Standaard krijgt de ë-C3 een ingebouwde smartphonehouder op het dashboard om je telefoon tot infotainmentsysteem te transformeren. Optioneel kan je genieten van een centraal aanraakscherm van 10,25 inch dat draadloos de interface van zowel Android- als Apple-smartphones kan projecteren. De koffer is dan weer 310 liter groot.



320 km rijbereik, 44 kWh en 83 kW (113 pk)

Wie een nieuw type aandrijflijn zegt, zegt ook een nieuw platform. De ë-C3 staat op een gloednieuwe architectuur die speciaal ontworpen is voor elektrische aandrijflijnen: Smart Car. Een platform dat in de toekomst ook gebruikt zal worden door Fiat en Opel. In het geval van deze Fançaise wordt er een motor van 83 kW (113 pk) en een batterij van 44 kWh gebruikt, waarmee hij de 100 km/u bereikt in ongeveer 11 seconden, met een topsnelheid van 135 km/u en een maximaal rijbereik van 320 km. Ruim voldoende om in en rond de stad te rijden, en waarmee hij het ook iets beter doet dan zijn rivaal Dacia Spring. Is de batterij plat, dan geniet de ë-C3 van een maximaal laadvermogen van 11 kW aan een gewone laadpaal en tot 100 kW aan een DC-snellader, waarmee de batterij in 26 minuten bijlaadt van 20 tot 80%.



Nieuwste technologie

Deze 4e generatie van de bestseller van Citroën krijgt ook de nieuwste technologie en techniek mee. Zo geniet de compacte SUV van een ophanging met dubbele progressieve hydraulische bumpstops en nog zachtere zetels. Dat, gecombineerd met een aandrijflijn die geen geluid of trillingen maakt, moet voor een supercomfortabele ë-C3 zorgen! Hij is ook volledig geconnecteerd dankzij de MyCitroën-app. Toekomstige eigenaars kunnen zich abonneren om hun trajecten uit te stippelen, hun batterijniveau in de gaten te houden, de temperatuur aan boord te regelen en zelfs de auto vanop afstand te bedienen via hun smartphone.

Vanaf 23.300 euro, of zelfs 19.990 euro vanaf 2025!

Het belangrijkste detail van de presentatie van deze nieuwe ë-C3 is echter zijn prijs. Citroën kondigt namelijk een vanafprijs aan van 23.300 euro in België! Deze nieuwe generatie van de Franse stadswagen wordt geproduceerd in de Trnava-fabriek van Stellantis in Slowakije, waar de eerste exemplaren van de band moeten rollen vanaf het tweede kwartaal van 2024. Maar dat is nog niet alles. Het merk met de chevrons gaat nog een stapje verder en belooft een nog goedkopere ë-C3 met een rijbereik van 200 km vanaf 19.990 euro tegen 2025!

?