De Dacia Duster van de derde generatie lijkt alles mee te hebben: een mooie look, een ruim interieur en een zacht prijsje. Beter nog: zijn instapversie is uitgerust met een LPG-installatie.  En dus is de vraag: kost het minder om op LPG te rijden?

Advertentie
Advertentie

LPG af-fabriek en standaard!

Dacia en LPG, dat is een succesverhaal. Niet alleen is het vandaag de enige autobouwer die dit soort ‘bi-fuel’ oplossing in zijn catalogus heeft staan, dat is ook al het geval sinds 2010. En dat lijken klanten wel te smaken. Dacia wist sinds toen al niet minder dan een miljoen LPG-modellen aan de man te brengen!

Alle Dacia’s zijn ook leverbaar met een ECO-G aandrijving – behalve dan de elektrische Spring natuurlijk – en de nieuwe Duster vormt op die regel geen uitzondering. Meer nog, terwijl je bij de Sandero € 600 betaalt als je voor een LPG-installatie kiest, zit die standaard op de instapmotor van de Duster!

Advertentie
Advertentie

Krachtiger

Laten we het eens hebben over die motor zelf. Het is dezelfde 1.0 liter grote driecilinder turbo als in de rest van het gamma, maar met LPG gaan zijn prestaties erop vooruit. Op benzine levert de ECO-G een vermogen van 91 pk en een koppel van 160 Nm, maar op gas wordt dat 100 pk en 170 Nm.

Dat maakt van de Duster natuurlijk geen bliksemschicht, maar het blijft natuurlijk de instapmotor. Bovendien is de Duster ECO-G ook ecologischer wanneer hij op gas loopt. De CO2-uitstoot daalt van 147 naar 126 gram per km, terwijl de uitstoot van fijnstof zo goed als onbestaand is.

Twee soorten brandstof, twee reservoirs

En daar houdt het goede nieuws niet op. Dacia staat voor eenvoud. Voor de instapmotor op LPG mochten er dus niet al te veel wijzigingen nodig zijn in vergelijking met de andere uitvoeringen. Er zit dus nog steeds een benzinetank van 50 liter onder de achterbank.

Voor de LPG moet je je niet verwachten aan een grote gastank in de koffer, zoals in de Volvo 245 break van je nonkel. Dacia pakt de zaken goed aan, en geeft de 51 liter grote gastank een plek in de ruimte die voorzien is voor het reservewiel.

+ 1 100 km rijbereik

Dit is misschien het beste argument in het voordeel van de nieuwe Duster ECO-G: zijn rijbereik. Want met die tweede tank stijgt het rijbereik tussen twee tankbeurten sterk. In ons geval gaf de boordcomputer een rijbereik aan van 520 pk op LPG en 620 km op benzine, of samen meer dan 1.100 km! Het moet gezegd dat de boordcomputer niet veel afweek van de werkelijkheid.

Dacia kondigt een normverbruik aan van 6,5 l/100 km op benzine, en we deden het met een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km zelfs nog iets beter. Op LPG stijgt het verbruik licht, wat normaal is. Volgens de officiële homologatie bedraagt het verbruik 8,0 l/100 km, en wij kwamen uit op 8,2 l/100 km bij normaal dagelijks gebruik.

Advertentie
Advertentie

Hoeveel kost het?

Door de gemiddelde minimumprijs in België te nemen (op het moment van schrijven), stelden we vast dat de Duster op LPG ondanks zijn hogere verbruik het minst dure alternatief blijft. Aan een verbruik van 8,2 l/100 km en een literprijs van € 0,63 kost 100 km rijden met een Duster ECO-G op LPG je € 5,17. Doen we dezelfde berekening voor rijden op benzine (aan € 1,458 per liter), dan komen we uit op € 8,89.

Is een Duster hybride dan niet voordeliger? Dacia heeft het over een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100km. Met het model dat we testten, slaagden we er echter niet in om onder de 5,4 l/100 km te geraken na meer dan 500 km rijden. Met dat verbruik kost 100 km rijden je € 7,87.

Laten we dat eens in perspectief plaatsen, rekening houden met ons werkelijke verbruik. Stel je voor dat je een traject moet afleggen van Brussel naar Lyon, een rit van 720 km. Nadat het rijbereik op LPG (520 km) van de Duster ECO-G is opgebruikt, blijft er nog 192 km af te leggen op benzine. Resultaat: het traject kost je in het totaal € 43,93. Dezelfde oefening voor een Duster Hybrid levert een kost op van € 56,05. De hybride verbruikt dan wel minder, hij is duurder in het gebruik. Om nog maar te zwijgen van de meerkost bij de aankoop...

Welke Duster is de beste?

Het Duster-gamma start met de ECO-G Essential-uitvoering aan € 18.990. Aan die prijs doet geen enkele concurrent beter! Maar gezien de eerder spartaanse uitrusting, zouden we eerder gaan voor de Duster Expression aan € 20.990. Je gaat dan wel over de psychologische grens van € 20.000, maar daarvoor krijg je een armsteun, automatische ruitenwissers, 17-duims velgen en een 10 duim groot aanraakscherm met Apple CarPlay en Android Auto in de plaats. De goedkoopste hybride krijgt dezelfde uitrusting, maar kost wel € 5.900 meer!

Advertentie
Advertentie

Alsof zijn look en zijn prijs nog niet volstonden om de Duster te doen opvallen, voegt het Roemeense merk nu ook dé goedkope aandrijfvorm bij uitstek toe aan het lijstje met voordelen. LPG tanken is dan misschien wat ingewikkelder, maar gezien de besparingen die mogelijk zijn, gaan we daar niemand over horen klagen…