De Spring kwam in 2021 uit op onze markt. Zijn doel: elektrische mobiliteit democratiseren. Om de kosten laag te houden, is deze Dacia 'made in China'. Het model geniet nu van een facelift om hem een meer geïnspireerde look te geven. Vooral om de strijd aan te gaan met de kleine Citroën ë-C3. Want de markt voor betaalbare elektrische stadswagentjes staat op het punt open te bloeien. Laten we zien wat deze Spring achter zijn nieuwe masker verbergt.
Design Dacia undefined
Mini-Duster
Je kunt er niet omheen: de Spring heeft duidelijk een nieuwe look gekregen. De designers hebben de uiteinden bijgesneden en gebeiteld, waardoor hij een beetje doet denken aan de nieuwe Duster. Dacia verzekert ons dat, op het dak na, elk koetswerkpaneel volledig nieuw is. En om nog meer met zijn tijd mee te gaan, krijgt de topversie Extreme bestickerde bumpers. Bumpers die maar gedeeltelijk in koetswerkkleur zijn gespoten, om te voorkomen dat de verf afbladdert bij een klein 'kusje' met een andere auto. Maar de Spring blijft een schriel autootje: het pluimgewicht (1.026 tot 1.059 kilo) meet slechts 3,70 m lang en is amper breder (1,58 m) dan hij hoog is (1,48 m). Het kleine blokkendoosje maakt dus niet erg veel indruk op de weg.
Digitale cockpit
Deze Dacia is mini maar modern: alle versies krijgen nu een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch, dat (vanaf het tweede uitrustingsniveau) kan worden bijgestaan door het geconnecteerde Media Nav Live-infotainmentsysteem (ingebouwde GPS en draadloze Apple CarPlay en Android Auto!), dat je bestuurt via een centraal aanraakscherm van 10 inch dat uit de nieuwste Duster komt. De basisversies krijgen geen centraal display, maar hebben wel Bluetooth om te kunnen verbinden met je smartphone. De Spring heeft echter geen recht op een inductielader om die smartphone draadloos te kunnen opladen.
Beleving Dacia undefined
Strikte 4-zitter
Onder het nieuwe kleedje van de Dacia Spring verandert er niets: het CMF-A-platform is behouden gebleven, dus aan de binnenruimte is niets veranderd. Voorin is het nog steeds vrij smal. Achteraan is de beenruimte correct voor passagiers tot 1,80 m lang, maar de Spring blijft een strikte 4-zitter, terwijl de langere (+ 30 cm) en ruimere Citroën ë-C3 wel tot 5 personen kan vervoeren. Het koffervolume is correct (308 tot 1.004 liter), maar de achterbank klapt in één groot stuk neer. Onder de motorkap kan je een frunk van 35 liter krijgen als accessoire van 204 euro, in de vorm van een plastic bak die boven de elektromotor wordt gemonteerd.