De EQE kennen we al in zijn klassieke jasje. Voordat een eventuele break- of SUV-versie op de markt komt, krijgt het kleinere tweelingbroertje van de EQS ook een AMG-behandeling. Net als op de rest van het AMG-gamma, is ook deze EQE voorzien van specifieke bumpers, radiatorrooster, velgen, stuur en zetels, naast een reeks andere details die je enkel terugvindt op deze meest levendige versie. Alle aanpassingen stralen sportiviteit uit.
AMG-waardig dynamisme
Uiteraard gaat het niet enkel om cosmetische aanpassingen. Het chassis werd stijver gemaakt, terwijl de configuratie van de motoren meer vermogen naar de achteras stuurt in Sport en Sport+ voor een dynamischer rijgedrag. De AMG-versies zijn ook standaard uitgerust met sturende achterwielen. Om het 2,5 ton zware beest te stoppen, heeft AMG aan alles gedacht: remschoenen met zes zuigers en optionele keramische schijven met een diameter van 440 mm! De 90,6 kWh grote batterij is ook specifiek gemaakt voor deze ultrasportieve versies. Ze zorgt voor een een WLTP-rijbereik van om en bij de 500 km voor beide modellen.
Tot 687 pk!
Op motorisch vlak krijgt de ‘instapversie’, de 43, twee door AMG ontwikkelde motoren die samen 476 pk en 858 Nm leveren. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 in amper 4,2 seconden en kan hij tot 210 km/u snel. Bij de meest extreme versie, de 53 AMG, stijgt het vermogen naar 626 pk en het koppel naar 950 Nm. Optioneel krijg je zelfs 687 pk en 1.020 NM! Zijn topsnelheid bedraagt in dat geval 240 km/u, en zijn 0-100 sprint duurt amper 3,3 tellen! Sneller dan een EQS 53 AMG of een AMG GT R. Enkel de AMG GT 63 S E Performance is 0,4 tienden van een seconde sneller. Indrukwekkend!