Al sinds 1805 danst D’Ieteren mee op het ritme van de tijdsgeest. Eerst met het bouwen van koetsen en later auto’s, de import van auto’s en aanverwante diensten zoals bijvoorbeeld glasvervanging (als eigenaar van Belron, het wereldwijde bedrijf boven onder andere Carglass). In de nasleep van het dieselgate-schandaal trekt D’Ieteren ook steeds meer de kaart van de mobiliteit als toekomstperspectief. En dat kan je heel ruim beschouwen!
Techbedrijf
Zo hield D’Ieteren 5 jaar geleden Lab Box boven de doopvont, een bedrijf dat zichzelf een “start-up studio” noemt waarin mobiliteitsoplossingen de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Één van de bekende voorbeelden van de bedrijven die groeiden binnen de structuur van Lab Box is Poppy Mobility, de free-floating deelwagens en elektrische steps die je terugvindt in Antwerpen, Brussel en Mechelen (en de luchthavens van Zaventem, Charleroi en Antwerpen).
Poppy werd in 2018 gestart, met een zelf ontwikkelde app, en telt vandaag naar eigen zeggen 100.000 gebruikers en een park van 700 auto’s en 550 steps. Het is maar één voorbeeld van de initiatieven van Lab Box, met verder bijvoorbeeld een reeks mobiliteitsgerelateerde apps, vergelijkbaar met andere initiatieven als Moveasy.
EDI: marktleider in laadoplossingen
Een ander succesverhaal binnen de D’Ieteren groep, dat ook deel uitmaakt van Lab Box is EDI, Electric by D’Ieteren. Het bedrijf is gespecialiseerd in laadoplossingen voor elektrische auto’s. EDI werd pas twee jaar geleden opgericht, en is vandaag marktleider in België. “We zijn vooral een installateur van laadpunten, en beschikken daarvoor over een personeelsbestand van zo’n 100 werknemers, waaronder 30 gespecialiseerde technici en eigen ingenieurs die oplossingen uitdenken om de plaatsing van laadpunten mogelijk te maken. Daarnaast bieden we ook een laadkaart die toegang geeft tot een breed netwerk van laadpunten in Europa, maar dat is niet onze core business,” zegt Nicolas Paris, Managing Director van EDI.
In 2021 plaatste het bedrijf 5.000 laadpunten, en het wil er dit jaar nog eens 10.000 bijdoen. Daarmee wil EDI het aantal eind 2021 in België beschikbare openbare laadpunten evenaren. De gunstige fiscale context en het groeiend aantal eigenaars van elektrische auto’s, moeten daarbij helpen. Nicolas Paris: “Onze klanten zijn zowel particulieren als bedrijven, en dat zijn niet enkel zij die met een auto of bestelwagen rijden van één van de merken van de D’Ieteren groep. We hebben uiteraard een bevoorrechte relatie met de verdelers van die merken, maar we doen plaatsingen bij alle soorten klanten.”
Lucien
Maar het moet niet allemaal zo hightech zijn. Steeds vaker integreren particulieren en ook bedrijven fietsen in hun mobiliteitsgewoonten, wat nog in een stroomversnelling komt gezien de hoge brandstofprijzen en de gunstige fiscale maatregelen rond fietsen in de bedrijfswereld. De afgelopen jaren kocht D’Ieteren in Antwerpen en Brussel een aantal fietsenwinkels op die het nu verenigt onder de naam ‘Lucien’. Wie dacht dat het de naam is van een bekende ‘Flandrien’ uit de koers, heeft het mis. De keten is genoemd naar Lucien D’Ieteren, die in 1931 met de invoer van auto’s een nieuwe activiteit startte voor het familiebedrijf.
Met zijn netwerk van Lucien-winkels wil D’Ieteren zijn ervaring inzake netwerkbeheer, marketing, financiering, digitalisering en opleiding van het personeel toepassen op de fietsenhandel. Karl Lechat, directeur van Lucien: “Onze fietsactiviteit zal over toegewijde winkels beschikken, voornamelijk in de stad omdat daar de vraag is, met deskundigen met kennis van zaken. Wij willen de klant adviseren bij oplossingen inzake financiering, verzekering, onderhoud en overnames. Lucien zal altijd klaar staan voor zijn klanten zodat ze in alle gemoedsrust van hun fiets kunnen genieten.”
Een ding is duidelijk: welke toekomst de mobiliteit in ons land ook uitgaat, D’Ieteren wil er klaar voor zijn.