Het is echt het einde van een tijdperk en het begin van een nieuw voor Dodge. De Challenger met verbrandingsmotor mag na meer dan 15 jaar op pensioen, en nu stelt de Amerikaanse constructeur zijn eerste elektrische musclecar voor: de Charger! Een productiemodel dat vrijwel alle designtrekken van de conceptversie uit augustus 2022 overneemt, inclusief zijn holle R-Wing-grille die zijn aerodynamica verbetert.



Tot 670 pk voor de Dodge Charger Daytona Scat Pack Electric

Onder de motorkap zit geen V8 meer, maar wel een kleine laadruimte en vooral twee elektromotoren die hun vermogen naar de vier wielen van zijn STLA Large-platform sturen. Er worden twee vermogensniveaus aangeboden: de Daytona R/T met in totaal 496 pk, en de Daytona Scat Pack, die tot 670 pk ontwikkelt en in 3,3 seconden naar 60 mph (97 km/u) optrekt! Beide versies krijgen dezelfde batterij van 100,5 kWh en halen respectievelijk een autonomie tot 510 en 418 km. Dodge kondigt ook aan dat 27 minuten laden aan een 350 kW-snellader voldoende is om van 20 tot 80% batterijniveau te gaan. Maar dat is nog niet alles...



Coupé of berline, maar ook elektrisch of benzine!

De nieuwe elektrische Dodge Charger krijgt namelijk zowel een coupéversie als een vierdeurs berline! En hij is niet enkel te krijgen met een elektrische aandrijflijn, want beide koetswerkvarianten krijgen binnenkort ook een 3 liter-zescilinder-in-lijn met twee turbo's die 420 pk levert als Sixpack S.O., of 550 pk als Sixpack H.O.



Elektrische vierwielaandrijver met geluid en verbrand rubber

Naast zijn elektrische aandrijflijn krijgt de 8e generatie van de Charger ook een grote technologische update. De Amerikaanse musclecar krijgt onder meer een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 of 16 inch, een centraal aanraakscherm van 12,3 inch en dezelfde 'Fratzonic Chambered Exhaust' als het concept uit 2022! De nieuwe Charger zal dus nog steeds geluid maken, en zal ook nog steeds rubber kunnen verbranden ondanks zijn vierwielaandrijving dankzij de speciale Donut- en Driftmodus.

Coupé vanaf medio 2024, de rest in 2025

Niet elke variant van deze nieuwe Dodge Charger gaat op hetzelfde moment in productie. De elektrische coupés Daytona R/T en Scat Pack worden als eerste gebouwd, vanaf midden 2024. De versies met een verbrandingsmotor en de vierdeurs berlines rollen pas vanaf 2025 van de band. Een nog krachtigere SRT-versie wordt ook op een later tijdstip verwacht.

?