Bruno Wouters

2 JAN 2010

Monsterlijk !

Ducati blijkt met een continu groeiend gamma en stevige verkoopcijfers geen last te hebben van de crisis. Nu we een week hebben mogen rondtoeren met de Monster 1100 S begrijpen we dat al heel wat beter.


Ondanks zijn succes werd de Monster al een dagje ouder, en dwong Ducati om aan een opvolger beginnen te werken. Een icoon als de Monster vervangen is geen eenvoudige opdracht. Maar het ziet er naar uit dat ze er toch in geslaagd zijn. Nog nooit waren er voor een model zo’n verkoopcijfers waargenomen. Ducati begon met de “kleine” 696, een echte succes story dat heel wat nieuwe klanten aantrok, en Ducati er toe aanzette om het gamma verder uit te breiden. De 1100 en de 1100 S waren voor het eerst te zien op het salon van Keulen in oktober 2008. De S versie onderscheid zich van de andere modellen met de Öhlins ophanging, verschillende onderdelen in carbon en wielen in een specifieke gouden kleur.

The Monster is back!

De lijn van de nieuwe Monster werd grondig herzien, maar hij is meteen herkenbaar als deel uit makend van de grote « Monster » familie. Het oude model evolueerde continu op gebied van de look, maar zeker wat de motor betreft. Zo goed als alle V-twin motoren van het merk werden gebruikt voor de Monster. Het nieuw model maakt nog steeds gebruik van het karakteristieke kader, en kader dat in dit geval de nodige steun voorziet voor de motor van de 1100 S. Het is een luchtgekoelde motor dat genoegen neemt met twee kleppen maar met dubbele ontsteking. Deze Multistrada motor werd ook gebruikt voor de Hypermotard van het merk. Met een totaalgewicht van 168 kg is de « S » amper zeven kilo zwaarder dan de 696.

Monstrueus koppel

Het afwerkingniveau van de Monster is er duidelijk op vooruit gegaan. Hij heeft enkele « nippon » trekjes dat de fans van Ducati misschien wat zullen verbazen, maar die ongetwijfeld de nieuwe klanten gerust zullen stellen. De zitpositie zet aan tot een eerder sportief rijgedrag. Zoals gebruikelijk bij Ducati zorgen de uitlaten voor een behouden maar veelbelovend geluid. Bij een koude motor is de koppeling wat stroef en zou de piloot in het bijzijn van een publiek wel eens tot blozen aangezet worden … maar zodra we gewoon raken aan die koppeling en de motor wat warm is, loopt hij als een trein. Het volle karakter van de Monster 1100 laat zich gemakkelijk beheersen, zonder dat de piloot echt rekening moet houden met het motorregime. Dit heeft de 1100 te danken aan de 103 Nm koppel waar hij over beschikt. Bij lagere toerentallen is hij niet op zijn best, onder de 2.000 tot 2.500 tr/min, maar vanaf 3.000 tot 3.500 tr/min is het een waar genoegen!

Remmen en chassis van topkwaliteit

De koppelrijke twin brengt de karakteristieke vibraties van zo’n architectuur met zich mee, maar laat ook toe om bij het vertragen met volle teugen van het oorstrelende geluid van de uitlaten van deze stoere Italiaan te genieten. Wie volop voor een sportief ritje gaat mag ook op de vrijgevige motor van de 1100 rekenen. Hij gaat zonder horten of stoten tot in het rood, en de uitstekende Brembo remmen zorgen voor de nodige remkracht. Met remschijven van 320 mm vooraan, en van 245 mm achteraan, heeft hij geen enkel probleem om de 168 kg van dit monster in bedwang te houden. Op de achterrem hebben we helemaal niets aan te merken, de voorrem had voor ons wel iets incisiever mogen zijn. Ducati heeft hier duidelijk de kaart van het gebruiksgemak getrokken, waar iedereen meer dan waarschijnlijk genoegen mee zal kunnen nemen.

Öhlins

Wij hebben de normale versie van de 1100 niet kunnen testen, maar tijdens de 1200 km van onze testrit, alleen of met twee, op de snelweg of op bochtige landwegen, is het uitstekend chassis van de 1100 S op geen enkel ogenblik in de fout gegaan. De Öhlins onderdelen leveren uitstekend werk en toveren de wegligging van de deze Ducati om tot puur rijplezier. Zelf onze passagier heeft van onze “actieve” ritten genoten. We hebben niet horen klagen over te warme uitlaten, maar hoorden wel lof over de uitstekende vering en het comfortabel zadel. Voor de piloot was het ook geen enkel probleem om de 150 km/u aan te houden. Daar komt dan ook nog eens een meer dan redelijk verbruik bij van om en bij de 6,4 liter. Deze Ducati maakte zo’n goede indruk dat we met moeite een opmerking hebben over een dashboard dat voor verbetering vatbaar is en dat er geen enkele bescherming is bij regenweer door een nutteloos spatbord. De Monster S kost 13 300 €, en 13 990 € met ABS, dat is 2 000 € meer dan de Monster 1100.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie