François Piette

17 SEP 2009

Een voorsmaakje van de World VW Fun Cup !


Met de Francorchampagne begint het kampioenschap aan zijn tweede helft en de meeting kan rekenen op een sterk startveld. Vanzelfsprekend zijn de beste Belgische teams van de partij. Die krijgen echter flink weerwerk, want er komt een sterke Italiaanse delegatie naar de Ardennen en ook enkele Franse, Britse en Duitse teams, willen allemaal een hoofdrol spelen. Kortom, het wordt een felle strijd in de race over 6 uren op zaterdag van 14h00 tot 20h00!

De titelkandidaten trekken dit weekend naar Spa-Francorchamps, alvorens naar Hockenheim en daarna Misano af te reizen voor de World VW Fun Cup. De race die zaterdag tussen 14h00 en 20h00 verreden wordt in het kader van de Francorchampagne zal al een voorsmaakje zijn op de wereldbeker, want het startveld oogt bijzonder internationaal.

Een match België-Italië, maar evenwichtiger dan in het voetbal…

Net zoals in de Trophée de Bourgogne in Dijon, maakt een indrukwekkende Squadra Azzura de verplaatsing naar de Ardennen. De Italianen willen de Belgen op eigen terrein verslaan. In het voetbal zou de uitslag van die match vooraf al bijna zeker zijn, want onze Rode Duivels doen het op het veld tegenwoordig niet zo goed. In de VW Fun Cup zijn de kansen beter verdeeld. De Italiaanse teams zijn zeker te duchten. Bergamaschi-De Castro-Nale (BD Racing 1), Merlo-Palopoli-Memmola (G-Force), De Pasquale-Mannino-De Castro (BD Racing 2) en Capring Caprotti-Zumerlé-Cassera (Due Di Racing Zebra) zijn stuk voor stuk kanshebbers op de overwinning. Maar,voor eigen publiek kunnen de Rode Duivels van de VW Fun Cup altijd iets meer.

Blijft de vraag welke « zwart-geel-rode » teams het best zullen presteren in de sprintrace van 360 minuten.
We denken in de eerste plaats aan de winnaars van de 25 Uren VW Fun Cup, Pulinx-Fumal-Soulet-Verbist (MPM Racing), maar zeker ook aan de leiders in het kampioenschap Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing). Die willen hun voorsprong in de tussenstand vergroten op hun naaste achtervolgers Richard-Viron-Bordet (MTE Retrodor), Maillet-Brouwers-De Keijser-De Keijser-Dubois (Dubois Racing), Stéveny-Dockerill (Chad Racing), Piron-Delrez (Astur Car) en Nava-Van Hakendover (Cornélis Racing Quick).

Zoals steeds in de VW Fun Cup, is de lijst van potentiële outsiders bijna zo dik als een telefoonboek. We beperken ons tot de andere Belgische teams en bij de kanshebbers horen zeker Brugmans-Serexhe-Léonard (Groupe Circus), Bouillon-Van Oppens-Bara (McDonald’s Racing), Vandenabeele-Gérard-Damoiseaux (VV Speed), Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing), Magal-Quede-Ferraro (Exodus-Ball Events), Nelissen Grade-Van Rooij (MTE Blackbug), Godard-Ryhon-Lognard (Cityzen Promotion Immobilière). Bovendien zijn er nog enkele andere formaties die er een gewoonte van gemaakt hebben om hun deelname of de exacte samenstelling van de bemanning pas op het allerlaatste moment te bevestigen.

Duitse teams liggen op de loer

Alle eerder genoemde teams hebben een zaak gemeen: ze rijden allemaal met een VW Fun Cup met een TDI BlueMotion. We zagen in het begin van het seizoen dat die in Spa-Francorchamps sneller is dan de viercilinder benzinemotor. Het vermogen van de turbodiesel kan optimaal benut worden op de hellingen naar Combes en Blanchimont.

Toch zullen de aanhangers van de traditionele motor ook een rol van betekenis willen spelen en vechten ze ook een onderlinge strijd uit. Op dat vlak kijken we vooral naar de Duitse teams: Gazon-Heider-Reincke (Black Panther), Scholzen-Godet (Rockstar Energy), Eckert-Eckert-Geng (Team Kanaligatoren), Hartmann-Petschull-Nielsen (Wind Power Racing), Wartenberg-Muller-Wolter (WGS Racing) en consorten kennen het circuit van Spa-FRancorchamps goed en mikken ongetwijfeld op een plaatsje in de kopgroep.

Dat geldt ook voor enkele Britse formaties die het Kanaal oversteken, zoals Stenhouse-Ferrari-Darbey (Prestige Motorsport) en de vertrouwde gezichten in Belgische races De Groot-De Groot King (Scarab Racing).

De kanshebbers op de overwinning doen er best aan om de tijden van de VW Fun Cup nr. 224 in het oog te houden. Die zal immers bestuurd worden door Alain Ferté, Philippe Lemoine en Pascal Renaudat. Dit trio lijkt in staat om zaterdagavond kort na 20h00 de Marseillaise op het podium te laten weerklinken, want ze rijden voor de gelegenheid ook met een TDI BlueMotion.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie