Jean-Francois Christiaens

25 JAN 2024

Eindelijk een Europese Car‑Pass op komst?

De strijd tegen teruggedraaide tellers is een belangrijke prioriteit voor het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Kunnen we daarmee eindelijk hopen op de komst van een Europese Car-Pass?

De Car-Pass heeft geen introductie meer nodig in België, en dat geldt ook voor zijn voordelen. We zijn intussen zo vertouwd geraakt aan dit document dat de historiek van een auto bijhoudt, dat we haast zouden denken dat het ook buiten onze landsgrenzen een wijdverspreid fenomeen is... En toch is dat nog steeds niet het geval, hoewel het idee om 'onze' Car-Pass uit te breiden op Europese schaal niet nieuw is.

Prioriteit

Kan het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie dan de uitwisseling van kilometerstandgegevens binnen de EU versnellen? Het lijkt in ieder geval een prioriteit te zijn. Alexia Bertrand, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, heeft op 24 januari voor het Europees Parlement bevestigd dat de strijd tegen teruggedraaide tellers een belangrijke prioriteit is voor het Belgische voorzitterschap van de EU.

Car-Pass als goede voorbeeld

Car-Pass heeft in de tussentijd echter niet stilgezeten in afwachting van de officiële invoering van een Europees systeem. In 2023 heeft de organisatie bijvoorbeeld 371.388 tellerstanden (van in totaal 32.098 wagens) doorgegeven aan zijn partnerlanden Nederland, Slovakije en Letland. Daarmee wordt het voor fraudeurs moeilijker om te knoeien met de teller van een wagen die naar deze landen wordt uitgevoerd.

Bilaterale akkoorden

Het is dit soort bilaterale akkoorden waar Car-Pass de komende tijd zijn aandacht op zal richten, in afwachting van een algemene Europese oplossing, zo legt Michel Peelman uit, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass vzw: "Jaarlijks worden er in de EU meer dan 60 miljoen occasies verkocht en ieder jaar betaalt de Europese consument miljarden euro’s te veel omwille van tellerfraude. Ik ben daarom erg tevreden dat België dit thema opnieuw op de Europese agenda plaatst. Wij kunnen onze expertise op dat vlak delen met andere landen. Een Europese oplossing vraagt natuurlijk tijd. Daarom pleit ik voor het snel afsluiten van bilaterale akkoorden met onze buurlanden Duitsland en Frankrijk, zoals we destijds ook met Nederland gedaan hebben. Daarmee is de fraude met uit Nederland geïmporteerde voertuigen op enkele jaren tijd met 90% gedaald."



Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie