Laten we meteen naar de essentie van de wagen gaan: de motor. Dat is een 6.3 liter V12 die een aantal kleine aanpassingen kreeg en zo zijn vermogen zag stijgen tot 78O pk aan 8.500 tr/min (een stijging van 40 pk). Het koppel steeg ook enigszins en topt nu aan 705 Nm. Het zouden aanpassingen zijn die hun effect zouden missen als Ferrari ook de versnellingsbak niet onder handen zou hebben genomen. Die schakelt nu korter en sneller.

Minder speels? 

Daarnaast werd de Ferrari op een zeer streng dieet gezet en dat heeft zijn effect niet gemist. Het gewicht daalde met 110 kg! Het chassis kreeg een meesturende achteras die bijdraagt tot een beter bochtengedrag en meer stabiliteit in de wagen brengt. Maar met 780 pk onder je rechtervoet die allemaal naar de achterwielen gaan, zul je niet snel verlegen zitten als je wat figuurtjes op het asfalt wilt tekenen.

Prestaties

Lichter en krachtiger, maar ook meer aërodynamischer. De F12tdf sprint hierdoor van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden, gaat door naar 200 km/u in 7,9 seconden en heeft een topsnelheid van meer dan 340 km/u.

Op het Fiorano-circuit van Ferrari had de F12tdf slechts 1 minuut en 23 seconden nodig om een ronde af te leggen en daarmee was hij 1,3 seconde sneller dan de… LaFerrari!

Ferrari communiceert geen prijzen van de F12tdf, maar wie interesse heeft, wacht best niet te lang want er zullen slechts 799 exemplaren van worden gebouwd.