Jean-Francois Christiaens

13 SEP 2024

Test: Ford Puma 2024, innerlijke schoonheid

Never change a winning cat, moet Ford gedacht hebben, en dus blijven het uiterlijk en de kwaliteiten van de Puma 2024 vrijwel gelijk. Maar het infotainmentaanbod gaat er gevoelig op vooruit met deze facelift!

"De Puma blijft niet enkel een van de leukste compacte SUV’s om mee te rijden, maar is nu ook een van de meest moderne dankzij zijn nieuwe interieur en infotainment."

Het heeft niet lang geduurd voordat de SUV-versie van de Puma ons zijn lagere voorganger deed vergeten. De eerder anekdotische coupé uit eind de jaren ‘90 werd al snel overschaduwd door het overweldigende succes van de Puma als compacte SUV. Deze verhoogde katachtige konden we voor het eerst in het begin van de jaren 2020 ontdekken, en werd al snel het best verkochte model van Ford in Europa.

Na vier jaar trouwe dienst mag de Puma nu genieten van een reeks verbeteringen om zijn succes voort te zetten. Het meeste nieuws is ter hoogte van het infotainment te vinden, het element dat het snelst veroudert in deze geconnecteerde tijden. Maar de Puma 2024 moet ook afstand doen van zijn meest vervuilende motor op vlak van CO2-uitstoot: de explosieve 1.5 turbobenzine van 200 pk uit de Puma ST met handbak. In plaats daarvan kijkt de Puma 2024 naar de toekomst, aangezien hij nog voor eind dit jaar als volledig elektrische versie wordt voorgesteld. Wie weet komt daar ook weer een gespierde ST-versie van… zonder uitlaatpijpen!

Advertentie
Advertentie

Design

Zoals hierboven vermeld, is de moderne interpretatie van de Puma al snel een succesnummer geworden. Het mag dus niet verrassen dat modeljaar 2024 quasi identiek is gebleven op stijlniveau. Er zijn maar een paar details veranderd om zijn uiterlijk te moderniseren. Het meest opvallende is de verplaatsing van het merklogo van het puntje van de motorkap naar het midden van zijn grille. Wie oog heeft voor detail, ziet ook een nieuwe lichtsignatuur aan de binnenkant van de koplampen met kleine, lichtgevende ‘klauwen’.

Ford heeft ook de look van de instapversie Titanium proberen opfrissen door zijn chromen details te verwijderen. Maar wil je een nog hippere Puma, dan kan je nog steeds kiezen voor de sportieve ST-Line en ST-Line X, die onder meer een expressievere grille krijgen. Bovenaan het gamma van de Puma 2024 zit nog steeds een ‘echte’ ST-versie, maar die is er enkel nog als ST Powershift, met de kleine 1.0 EcoBoost Mild-Hybrid-driecilinder opgevoerd tot 160 pk en gekoppeld aan een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen.

Tenslotte, zoals het een facelift betaamt, krijgt de Puma natuurlijk een reeks nieuwe velgen en lakkleuren aangemeten. De Puma 2024 is verkrijgbaar in zes kleuren, waaronder de nieuwe ‘Cactus Grey’ unilak die gratis wordt aangeboden (wit kost 185 euro extra). Andere metaalkleuren kosten 600 euro extra, terwijl de exclusieve metaalkleuren (zoals ‘Fantastic Red’) een meerprijs van 850 euro vragen. De Puma 2024 kan ook worden geschoeid met lichtmetalen velgen van 17 tot 19 inch.

Beleving

Aan boord moet je echter niet meer ‘zoek de 7 verschillen spelen’. De nieuwigheden om het dashboard van de Puma 2024 te moderniseren, springen meteen in het oog! Naast een nieuwe bovenkant in het midden, waar de ventilatieroosters nu zitten, is het grootste verschil het nieuwe dubbele schermpaneel. De digitale cockpit is 12,8 inch groot en toont heel wat informatie aan de bestuurder. Het scherm is instelbaar, maar de verschillende weergavemodi (afhankelijk van de gekozen rijmodus) zijn niet erg gevarieerd of origineel vormgegeven. Het is wel compleet en gemakkelijk af te lezen.

Sync 4 in XXL-formaat

De evolutie van het tweede scherm is nog indrukwekkender. De centrale tablet is nu 12 inch groot, tegenover 8 inch in de vorige modeljaren van de Puma. In zo’n compacte SUV voelt het alleszins erg groot aan. Het misschien zelfs iets té groot, want met je handen op ‘kwart over 9’ op het stuur, zit je rechterhand een beetje voor de linkerkant van het scherm. Maar dat is maar een detail, dat niet opweegt tegenover de voordelen die het nieuwe Sync 4-systeem biedt in de Puma 2024: 5G-connectiviteit, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en zelfs Amazon Alexa als stemassistent. En dat met een vlotte reactiviteit en een logische ergonomie.

Helaas is daarmee ook de bediening van de klimaatcontrole en de zetelverwarming verhuisd naar het centrale aanraakscherm, en heeft de Puma daar dus geen fysieke knoppen meer voor. Maar de bedieningen blijven permanent aanwezig onderaan het scherm, zelfs wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt. Iets waar niet elke concurrent aan heeft gedacht… En gelukkig is er wel nog een ouderwetse draaiknop voor het volume van de audio-installatie (standaard 6 luidsprekers, optioneel een hoogwaardig B&O-systeem met 10 speakers op de ST-Line X en ST).

Tenslotte wordt het dashboard van de Puma 2024 nog verder verbeterd door een nieuw opbergvak voor je smartphone, dat ook is uitgerust met een inductielader. We hadden gedacht dat deze opbergruimte net voor de versnellingspook onhandig zou zijn, en dat onze smartphone eruit zou vallen telkens we een bocht iets te snel namen. Maar we hadden het mis: zelfs als je geniet van de wendbaarheid van de Puma door van de ene naar de andere bocht te springen, kan je je dierbare elektronische metgezel er veilig in opbergen.

Verschuifbare armsteun

Ford wou het interieur van zijn Puma ook iets meer ‘premium’ maken voor modeljaar 2024. Zo is er een nieuw sportstuur met twee spaken, een nieuwe sfeerverlichting en zelfs een nieuwe verschuifbare middenarmsteun in kunstleer met stiksels. Je kan het interieur van de Puma ook opvrolijken met een glazen panoramadak, dat op alle versies wordt aangeboden voor 890 euro.

MegaBox

Voor de rest verandert de Puma niet. En dat is eerder goed nieuws. Modeljaar 2024 behoudt dus de praktische details die we konden waarderen bij zijn voorganger, met name zijn grote koffer met de unieke MegaBox onder de vloer. Deze extra opbergruimte levert indien nodig niet enkel 80 liter extra volume op (voor een totaal van 456 liter), maar de erg lage bodem betekent ook dat je voorwerpen tot 115 cm hoog verticaal kan meenemen in de koffer. De bodem is ook bedekt met plastic en kan je gewoon afwassen met water dankzij de aanwezigheid van een stop. Modderige wandelschoenen en vuile voorwerpen kunnen dus zonder schaamte mee in de koffer!

Geen verschuifbare achterbank

Afgezien van deze unieke functie, die niet te vinden is bij de concurrentie, moet de Puma het echter doen met een vrij basic modulariteit. De Puma laat het bijvoorbeeld afweten door zijn gebrek aan verschuifbare achterbank, instelbare rugleuningen achteraan of een neerklapbare passagierszetel vooraan om extra lange voorwerpen te kunnen meenemen. Je krijgt enkel een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40). Gezien het formaat van 4,23 m van de Puma 2024, is de zitruimte op de achterbank ook eerder matig.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Zijn rijdynamiek is een van de grootste kwaliteiten van de Puma, en dus heeft Ford wijselijk besloten om niets te veranderen aan het rijgedrag van zijn kleine SUV. Het is nog steeds een plezier om hem van links naar rechts te gooien op een bochtig weggetje. Zeker als je onderweg bent met een ST-Line of ST-Line X, die standaard zijn uitgerust met een sportophanging. We moeten echter opmerken dat de Puma daarmee wel vrij stijf geveerd is. Heb je nood aan een meer verfijnde demping op slechtere wegen, dan kies je beter voor de iets zachtere Titanium.

In alle gevallen is de besturing erg precies en de algemene rijervaring uitstekend. De standaard meegeleverde akoestische voorruit helpt ook om het lawaai aan boord te beperken.

1.0 EcoBoost mHEV voor iedereen

Op motorisch vlak moet je niet op zoek gaan naar een Puma op diesel: in afwachting van de nabije komst van de elektrische versie, wordt het volledige gamma van de Puma 2024 aangedreven door de 1.0 EcoBoost mHEV 48-volt mildhybride driecilinder op benzine. Een motor die schittert met zijn respons en zijn krachtontplooiing. De vermogenscurve wordt wel steeds mooier hoe hoger je klimt op de pk-ladder. De 1.0 EcoBoost mHEV is namelijk beschikbaar met 125 of 155 pk, of zelfs met 160 pk als Puma ST.

De basisversie wordt aangeboden met een manuele zesversnellingsbak of met de Powershift-automaat met dubbele koppeling. De versies met 155 en 160 pk zijn er enkel met de Powershift-transmissie. Maar enkel de ST heeft recht op schakelflippers achter het stuur. De ‘gewone’ Puma Powershift biedt zelfs niet de mogelijkheid om manueel van versnelling te wisselen, zelfs op de transmissiepook is er geen +/- schakelaar. Bij sportief rijden of als je wil terugschakelen om een helling op te komen, kan dit af en toe vervelend zijn.

Prijs

Prijs Ford Puma 2024

Hoeveel kost een nieuwe Ford Puma in 2024? De prijzen beginnen tegenwoordig bij 29.050 euro. Daarvoor krijg je een Puma Titanium 1.0 EcoBoost mHEV van 125 pk met een manuele versnellingsbak. Om van de Powershift-automaat te kunnen genieten, moet je 1.800 euro bijbetalen (totaal: 30.850 euro). En wil je 155 pk, dan moet je nog eens 1.200 euro opleggen (32.050 euro). De inflatie heeft dus, net als bij elk ander merk, zijn tol geëist op de Puma. We willen geen zout in de wonde wrijven, maar de oude Puma ST van 200 pk die we bij zijn lancering in 2020 konden testen, kostte nog vanaf 30.800 euro! Dat betaal je tegenwoordig bijna voor een Puma ST-Line 1.0 EcoBoost van 125 pk (30.050 euro)… Je krijgt bijna zin om naar een tweedehands Ford Puma te kijken. De duurste Puma 2024 is de ST Powershift van 160 pk, met een catalogusprijs van 39.600 euro.

Voor de volledigheid geven we wel nog mee dat de standaarduitrusting van de Puma er ook op vooruit is gegaan met de facelift, en dat zelfs de Puma 2024 Titanium vrij compleet is uitgerust: groot centraal Sync 4-aanraakscherm met ingebouwde navigatie, automatische airco in twee zones, achteruitrijcamera en parkeersensoren, rijstrookassistent, enz.

Verdict

De Puma 2024 behoudt alle kwaliteiten die we al konden waarderen van de compacte SUV van Ford, met name een dynamisch weggedrag aan de top van zijn segment en een grote, praktische koffer. De facelift geniet echter van een veel moderner interieur, vooral op vlak van infotainment met het nieuwe en zeer complete Sync 4-systeem. Toch begint de prijs van de kleine katachtige SUV hoger te worden… maar gelukkig geldt dat ook voor zijn standaarduitrusting!

Ontdek meer inzichten
Ford Arrow-icon
Advertentie
Advertentie