Het heeft niet lang geduurd voordat de SUV-versie van de Puma ons zijn lagere voorganger deed vergeten. De eerder anekdotische coupé uit eind de jaren ‘90 werd al snel overschaduwd door het overweldigende succes van de Puma als compacte SUV. Deze verhoogde katachtige konden we voor het eerst in het begin van de jaren 2020 ontdekken, en werd al snel het best verkochte model van Ford in Europa.
Na vier jaar trouwe dienst mag de Puma nu genieten van een reeks verbeteringen om zijn succes voort te zetten. Het meeste nieuws is ter hoogte van het infotainment te vinden, het element dat het snelst veroudert in deze geconnecteerde tijden. Maar de Puma 2024 moet ook afstand doen van zijn meest vervuilende motor op vlak van CO2-uitstoot: de explosieve 1.5 turbobenzine van 200 pk uit de Puma ST met handbak. In plaats daarvan kijkt de Puma 2024 naar de toekomst, aangezien hij nog voor eind dit jaar als volledig elektrische versie wordt voorgesteld. Wie weet komt daar ook weer een gespierde ST-versie van… zonder uitlaatpijpen!
Design Ford undefined
Zoals hierboven vermeld, is de moderne interpretatie van de Puma al snel een succesnummer geworden. Het mag dus niet verrassen dat modeljaar 2024 quasi identiek is gebleven op stijlniveau. Er zijn maar een paar details veranderd om zijn uiterlijk te moderniseren. Het meest opvallende is de verplaatsing van het merklogo van het puntje van de motorkap naar het midden van zijn grille. Wie oog heeft voor detail, ziet ook een nieuwe lichtsignatuur aan de binnenkant van de koplampen met kleine, lichtgevende ‘klauwen’.
Ford heeft ook de look van de instapversie Titanium proberen opfrissen door zijn chromen details te verwijderen. Maar wil je een nog hippere Puma, dan kan je nog steeds kiezen voor de sportieve ST-Line en ST-Line X, die onder meer een expressievere grille krijgen. Bovenaan het gamma van de Puma 2024 zit nog steeds een ‘echte’ ST-versie, maar die is er enkel nog als ST Powershift, met de kleine 1.0 EcoBoost Mild-Hybrid-driecilinder opgevoerd tot 160 pk en gekoppeld aan een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen.
Tenslotte, zoals het een facelift betaamt, krijgt de Puma natuurlijk een reeks nieuwe velgen en lakkleuren aangemeten. De Puma 2024 is verkrijgbaar in zes kleuren, waaronder de nieuwe ‘Cactus Grey’ unilak die gratis wordt aangeboden (wit kost 185 euro extra). Andere metaalkleuren kosten 600 euro extra, terwijl de exclusieve metaalkleuren (zoals ‘Fantastic Red’) een meerprijs van 850 euro vragen. De Puma 2024 kan ook worden geschoeid met lichtmetalen velgen van 17 tot 19 inch.
Beleving Ford undefined
Aan boord moet je echter niet meer ‘zoek de 7 verschillen spelen’. De nieuwigheden om het dashboard van de Puma 2024 te moderniseren, springen meteen in het oog! Naast een nieuwe bovenkant in het midden, waar de ventilatieroosters nu zitten, is het grootste verschil het nieuwe dubbele schermpaneel. De digitale cockpit is 12,8 inch groot en toont heel wat informatie aan de bestuurder. Het scherm is instelbaar, maar de verschillende weergavemodi (afhankelijk van de gekozen rijmodus) zijn niet erg gevarieerd of origineel vormgegeven. Het is wel compleet en gemakkelijk af te lezen.
Sync 4 in XXL-formaat
De evolutie van het tweede scherm is nog indrukwekkender. De centrale tablet is nu 12 inch groot, tegenover 8 inch in de vorige modeljaren van de Puma. In zo’n compacte SUV voelt het alleszins erg groot aan. Het misschien zelfs iets té groot, want met je handen op ‘kwart over 9’ op het stuur, zit je rechterhand een beetje voor de linkerkant van het scherm. Maar dat is maar een detail, dat niet opweegt tegenover de voordelen die het nieuwe Sync 4-systeem biedt in de Puma 2024: 5G-connectiviteit, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en zelfs Amazon Alexa als stemassistent. En dat met een vlotte reactiviteit en een logische ergonomie.
Helaas is daarmee ook de bediening van de klimaatcontrole en de zetelverwarming verhuisd naar het centrale aanraakscherm, en heeft de Puma daar dus geen fysieke knoppen meer voor. Maar de bedieningen blijven permanent aanwezig onderaan het scherm, zelfs wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt. Iets waar niet elke concurrent aan heeft gedacht… En gelukkig is er wel nog een ouderwetse draaiknop voor het volume van de audio-installatie (standaard 6 luidsprekers, optioneel een hoogwaardig B&O-systeem met 10 speakers op de ST-Line X en ST).
Tenslotte wordt het dashboard van de Puma 2024 nog verder verbeterd door een nieuw opbergvak voor je smartphone, dat ook is uitgerust met een inductielader. We hadden gedacht dat deze opbergruimte net voor de versnellingspook onhandig zou zijn, en dat onze smartphone eruit zou vallen telkens we een bocht iets te snel namen. Maar we hadden het mis: zelfs als je geniet van de wendbaarheid van de Puma door van de ene naar de andere bocht te springen, kan je je dierbare elektronische metgezel er veilig in opbergen.
Verschuifbare armsteun
Ford wou het interieur van zijn Puma ook iets meer ‘premium’ maken voor modeljaar 2024. Zo is er een nieuw sportstuur met twee spaken, een nieuwe sfeerverlichting en zelfs een nieuwe verschuifbare middenarmsteun in kunstleer met stiksels. Je kan het interieur van de Puma ook opvrolijken met een glazen panoramadak, dat op alle versies wordt aangeboden voor 890 euro.
MegaBox
Voor de rest verandert de Puma niet. En dat is eerder goed nieuws. Modeljaar 2024 behoudt dus de praktische details die we konden waarderen bij zijn voorganger, met name zijn grote koffer met de unieke MegaBox onder de vloer. Deze extra opbergruimte levert indien nodig niet enkel 80 liter extra volume op (voor een totaal van 456 liter), maar de erg lage bodem betekent ook dat je voorwerpen tot 115 cm hoog verticaal kan meenemen in de koffer. De bodem is ook bedekt met plastic en kan je gewoon afwassen met water dankzij de aanwezigheid van een stop. Modderige wandelschoenen en vuile voorwerpen kunnen dus zonder schaamte mee in de koffer!
Geen verschuifbare achterbank
Afgezien van deze unieke functie, die niet te vinden is bij de concurrentie, moet de Puma het echter doen met een vrij basic modulariteit. De Puma laat het bijvoorbeeld afweten door zijn gebrek aan verschuifbare achterbank, instelbare rugleuningen achteraan of een neerklapbare passagierszetel vooraan om extra lange voorwerpen te kunnen meenemen. Je krijgt enkel een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40). Gezien het formaat van 4,23 m van de Puma 2024, is de zitruimte op de achterbank ook eerder matig.