In het land van de kangoeroes vertegenwoordigt Holden met een zeker trots de autoproductie. Deze constructeur, de Australische tak van General Motors, kwam de afgelopen 40 jaar met enkele lumineuze ideëen op de proppen. Sommige van die ideëen maken vandaag deel uit van onze dagelijkse vervoermiddelen. Het concept dat we hier voorstellen, werd grondig herschikt.

Hurricane 

Met zo'n naam zorgde Holden voor ophef. Deze sportieve coupé met twee deuren bood het summum van technologie toen hij aan het grote publiek werd voorgesteld op de Melbourne Motor Show in 1969. Met zijn motor centraal achterin en toptechnologie haalde deze coupé de krantenkoppen. De journalisten van toen beschouwden hem als utopisch, maar dit concept was visionair. Zijn uitrusting vind je vandaag gewoon terug in jouw auto.

RD 001

De codenaam RD 001 mag dan verschrikkelijk klinken, de rest van de auto is om bij weg te dromen: een ongelooflijk lage lijn (minder dan een meter hoog), wulpse rondingen die uitmonden in strakke lijnen. Een prachtig, Italiaans uitziend ontwerp. Maar de mechaniek verraadt dat dit geen Italiaan is. Holden monteerde een 4.2 V8 met maar liefst 262 pk en rustte hem uit met een vierbarrelcarburator (een grote primeur). Met zo'n motor moest de coupé wel vlot rijden!

Airco, gps, RDS-radio, ...

Vooral de uitrusting verbaasde. Herinner je dat dit concept uit 1969 stamt. En toch is het voorzien van klimaatregeling die automatisch de temperatuur regelt, een radio die automatisch zenders zoekt, een achteruitrijcamera (sic), elektronische digitale instrumenten en, hou je vast, een voorvader van de gps.

Dat navigatiesysteem heette Pathfinder en gebruikte magnetische signalen langs de weg ter hoogte van kruispunten. Op het instrumentenbord gaven pijlen de juiste richting aan, samen met een geluidssignaal. 42 jaar geleden!