Het komt er dus op aan om het juiste compromis te kiezen. Een 250 cc heeft wat meer punch dan een 125 maar op lange trajecten blijft hij toch wat nipt. Grotere scooters met een 500 of zelfs zwaarder zijn door hun gewicht en omvang dan weer gehandicapt in de stad, zonder te spreken van de soms vrij hoge prijs. Rest ons dus nog de 400 cc. Die heeft meer uithouding dan een 250 zonder dat hij te groot of te log wordt, waardoor hij zich overal uit de slag kan trekken. Bovendien blijft de prijs redelijk. We mochten het zelf ervaren aan het stuur van de Honda SW-T400.
Uitrusting
Het perfect afgewerkte instrumentenbord lijkt geïnspireerd door de automobielwereld. Enig minpuntje is de afwezigheid van een verklikker voor de brandstofreserve of de mogelijkheid om de nog af te leggen afstand af te lezen. Benieuwd of alleen een rode zone op de brandstofmeter voldoende is om een verstrooide bestuurder naar het tankstation te leiden.
Wel erg makkelijk zijn de twee bergvakken waarvan er eentje afsluitbaar is. Ondanks het erg goed afgewerkte frontpaneel voel je toch watturbulenties om de benen. Een Tmax scoort hier beter. De fout ligt ons inziens bij de te brede centrale tunnel. Bovendien is die gelakt en niet bedekt met rubber zodat al snel krassen en sporen van schoenzolen het geheel ontsieren.
Op weg
Dankzij een zadelhoogte van 740 mm zit je erg makkelijk op de SW-T400. Uitsparingen ter hoogte van de enkels maken dat je bij stilstand de voeten niet te ver uit elkaar hoeft te plaatsen. De zit is goed en comfortabel waarbij de rug goed ondersteund wordt ter hoogte van de nieren. De SW-T400 is vrij zwaar maar het lage zwaartepunt maakt dat je daar weinig van voelt. Hij is dan ook erg handelbaar in de stad terwijl het ronde karakter van de tweecilinder, de enige met deze cilinderinhoud, voor extra rijplezier zorgt. De motor is erg soepel en elastisch, en herneemt in de stad met een streepje gas terwijl hij net zo uithoudend is aan de topsnelheid van goed 150 km/u.
Meer comfortabel dan sportief
Het onderstel kwijt zich perfect van zijn taak, ook al nodigt het minder uit tot een scherpe rijstijl als dat van de Tmax. Hij voelt wat logger aan en is minder op zijn gemak in lange en snelle bochten. Maar die mindere sportieve noot compenseert hij dan weer met een groot comfort en heel wat praktische aspecten. Onder het zadel is er bergruimte zat en ook de passagier heeft weinig reden tot klagen.
Het remsysteem met ABS garandeert perfecte remmanoeuvres. De linker remhandel bedient tegelijkertijd de voor- en achterrem terwijl de rechterhendel alleen op de voorrem inwerkt. De enkele schijf is ruim voldoende en remmanoeuvres voelen dan ook makkelijk en betrouwbaar aan. De SW-T400 ontpopt zich dan ook als een betrouwbare en comfortabele reisgezel.
Ideale formule?
Dankzij zijn makkelijke in de hand name, het comfort en het goede rijgedrag op alle ondergrond heeft de SW-T400 heel wat te bieden. Bovendien scoort de uitstekende tweecilinder beter dan zijn directe concurrenten. Wat puur rijplezier betreft moet hij de Tmax laten voorgaan. Maar op het vlak van mobiliteit kent de SW-T400 geen concurrentie. Alleen de prijs: 7450 euro of 7950 euro met ABS. Die mocht wat scherper.