De eerste nieuwigheid bij Kawasaki voor 2013 is dat de Ninja 250 nu goed zal zijn voor een cilinderinhoud van 296 cc, en zal daarom omgedoopt worden tot de Ninja 300. Dit moet aan de Ninja toelaten om op het gebied van prestaties de concurrentie te overtreffen, dankzij 39 pk en 27 Nm koppel extra.
Grondige wijzigingen
Kawasaki heeft een groot deel van de onderdelen van de motor gewijzigd zoals de pistons, injectoren, uitlaat in inox en een ant-dribble koppeling. Er werd dus een pak aandacht geschonken aan de nieuwe motor, maar ook aan de esthetiek, deels opgelegd door enkele technische beperkingen.
Esthetiek
De doorgevoerde wijzigingen hebben voor grotere luchtinlaten gezorgd, wat de luchtstroom en motorkoeling alleen maar ten goede komt, naast een grondige wijziging van de radiator.
Mini ZX-10R
Het chassis werd ook lichtjes gewijzigd, met een parallel geplaatste motor, het achterwiel gaat van 130 naar 140, en de instelling van de ophanging werd ook aangepast. Het ABS systeem is 40% groter geworden, maar weegt wel 775 g minder. Het design van de nieuwe velgen werd geïnspireerd door die van de ZZR 1400.
Mini motor, maxi plezier?
Deze kleine en aantrekkelijke "Kawa" eist fier zijn plaats op in het gamma van de Japanse constructeur en zou garant moeten staan voor het nodige rijplezier.