Sébastien Vanhouche

21 NOV 2024

Test: Kia Sorento, saai... maar dat is net goed nieuws!

De Kia Sorento, de grootste SUV met verbrandingsmotor van het merk met 7 zitplaatsen, is onlangs gefacelift. Verdient hij nog steeds onze aandacht in 2024? Absoluut!

"De Kia Sorento is een uitstekende gezins-SUV met 7 zitplaatsen die weinig rijplezier biedt, maar alle dagelijkse taken met indrukwekkend gemak aankan."

Meer dan 20 jaar na zijn lancering staat de Kia Sorento nog steeds stevig in het gamma van Kia. Inmiddels is hij aan zijn 4e generatie toe. Het model blijft het vlaggenschip en de grootste SUV van de Zuid-Koreaanse fabrikant in het segment met verbrandingsmotoren. Eind 2023, na drie jaar op de markt, kreeg deze versie een grondige midlife-update, althans op esthetisch vlak…

Advertentie
Advertentie

Design

Een slimme mix van EV9 en… Picanto!

Voor 2024 heeft de Kia Sorento een complete neuscorrectie ondergaan. Van voren is hij bijna onherkenbaar geworden. Zijn nieuwe look doet sterk denken aan het elektrische vlaggenschip van het merk, de EV9, maar ook aan de compacte stadsauto van Kia, de Picanto. Aan de achterkant zijn de veranderingen daarentegen subtieler en beperken ze zich voornamelijk tot opnieuw ontworpen lichtblokken. Over het algemeen straalt de Kia Sorento een robuustere uitstraling uit dan voorheen en onderscheidt hij zich iets meer op de weg, wat we zeker kunnen waarderen. Met zijn 4,815 m lengte, 1,9 m breedte en 1,695 m hoogte is de Zuid-Koreaanse SUV groot, maar niet té groot, ondanks zijn 7 zitplaatsen aan boord.

Strakker design

Het interieur van de Kia Sorento is dit jaar ook veranderd. Meer dan de achterkant, maar misschien minder ingrijpend dan de voorkant. Het dashboard is grondig herzien en oogt nu minder massief en strakker afgewerkt. Over het algemeen zijn de gebruikte materialen en afwerking van goede kwaliteit, al vallen enkele harde plastics hier en daar nog op. Het blijft aangenaam toeven in de Kia Sorento, die bovendien gebruiksvriendelijker is geworden dan voorheen.

Beleving

Perfect uitgerust voor elke situatie

Sinds de facelift is de 4e generatie Kia Sorento uitgerust met een dubbel gebogen scherm van 12,3 inch, dat draait op de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van het merk. Dit systeem is aanzienlijk sneller en gebruiksvriendelijker dan voorheen en ondersteunt draadloze connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto. Helaas blijven de knoppen om terug en naar het hoofdmenu nog steeds te klein, wat soms wat frustrerend kan zijn. Daarnaast kun je nu je smartphone als sleutel gebruiken om de Kia Sorento te ontgrendelen en zelfs te starten!

Gelukkig zijn fysieke knoppen tijdens de facelift niet verdwenen. De Sorento heeft dezelfde multifunctionele bedieningselementen voor de airconditioning en het multimediasysteem als de EV6, Sportage en Niro. En dat zijn niet de enige fysieke bedieningselementen die het leven van de bestuurder gemakkelijker maken. Zo kun je met de schakelpaddles aan het stuur de mate van regeneratief remmen instellen, en biedt de sterknop links op het stuur directe toegang tot onder meer het menu voor rijhulpsystemen. Handig!

Standaard 7 zitplaatsen

Dankzij een wielbasis van 2,815 meter biedt de Kia Sorento standaard plaats aan 7 personen, zonder dat je extra opties hoeft aan te vinken. De tweede zitrij is verschuifbaar, wat zorgt voor extra beenruimte voor de achterpassagiers of eenvoudig toegang geeft tot de twee stoelen die in de vloer van de kofferbak zijn weggewerkt. Hoewel de Kia Sorento een 7-zits SUV is, is de derde zitrij vooral geschikt voor kinderen. Toch is het fijn dat deze optie aanwezig is en biedt ze voldoende ruimte om af en toe volwassenen van gemiddelde lengte korte stukjes te vervoeren.

XXL-koffer

Ook de koffer stelt niet teleur. Het laadvolume varieert van 187 liter met alle 7 stoelen rechtop tot 616 liter, of zelfs 821 liter in een 5-zitsopstelling met de achterbank volledig naar voren geschoven. Klap je alle stoelen neer, dan beschik je over een maximale laadcapaciteit van 2.011 liter! Opmerking: de batterij van de hybride aandrijflijn snoept slechts 8 liter van de laadruimte af, terwijl de plug-in hybride variant nog eens… 4 liter extra opoffert.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Klassieke hybride, plug-in hybride én diesel!

Onder de motorkap heeft Kia bij deze facelift niets veranderd aan de drie beschikbare aandrijflijnen van de Sorento. Dit betekent dat het instapmodel nog steeds is uitgerust met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor in hybride opstelling, gekoppeld aan een kleine batterij van 1,49 kWh en een zestraps automatische transmissie. Dit systeem levert een vermogen van 158 kW (215 pk) en 250 Nm koppel, waarmee de Zuid-Koreaanse SUV de sprint van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden afrondt en een topsnelheid van 183 km/u haalt. Hoewel deze motorisatie geen snelheidsmonster is, maakt hij vooral indruk met een gemiddeld WLTP-verbruik van 6,7 tot 7,4 l/100 km en een CO₂-uitstoot tussen 153 en 162 g/km.

Tot 2,5 ton trekvermogen

De Kia Sorento is ook nog steeds verkrijgbaar met een dieselmotor! Het gaat om een 2,2-liter viercilinder die 142 kW (194 pk) en 440 Nm koppel levert, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Hiermee bereikt de Sorento 100 km/u in 9,5 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. Deze dieselmotor is nog zuiniger dan de hybride aandrijflijn, met een gemiddeld WLTP-verbruik tussen 6,2 en 6,8 l/100 km en een CO₂-uitstoot tussen 153 en 174 g/km. Zowel de diesel- als hybrideversies kunnen worden uitgerust met voorwielaandrijving of, optioneel, vierwielaandrijving. Maar alleen de dieselmotor kan tot 2,5 ton trekken, de hybride aandrijflijnen blijven beperkt tot 1.110 kg.

54 km elektrische autonomie

Inderdaad, de Kia Sorento is ook verkrijgbaar als plug-in hybride (PHEV). Deze aandrijflijn combineert dezelfde 1,6-liter viercilinder benzinemotor als de ‘gewone’ hybride met een grotere batterij van 13,8 kWh. Hierdoor kan de Sorento een volledig elektrische actieradius van maximaal 54 km claimen. In deze configuratie levert de Zuid-Koreaanse SUV een totaal vermogen van 185 kW (252 pk) en hetzelfde koppel van 350 Nm. Dankzij dit extra vermogen sprint hij in 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 183 km/u.

Werkelijk zuinig

Ondanks zijn forse formaat en de aanwezigheid van 7 zitplaatsen is de Sorento verrassend zuinig. Tijdens onze test met de niet-oplaadbare hybride met vierwielaandrijving noteerden we een gemiddeld verbruik van slechts 6,9 l/100 km. Dat is zelfs iets minder dan de officiële cijfers die Kia opgeeft!

Comfort boven alles

Tijdens het rijden merk je al snel dat de Kia Sorento geen bijzonder dynamische SUV is. Zijn acceleraties zijn niet opvallend snel, maar hij voelt ook niet traag aan. Ondanks zijn gewicht van 1,9 ton (en zelfs 2,1 ton voor de plug-in hybride) beheerst hij zijn massa behoorlijk goed, al merk je wel dat hij wat overhelt in de bochten. Wat hij echter mist aan sportiviteit, maakt hij ruimschoots goed met zijn soepelheid, comfort en uitstekende geluidsisolatie! Ideaal voor een auto die vooral ontworpen is voor gezinsgebruik.

Tijdens het rijden hoor je de kleine viercilinder nauwelijks. Alleen bij hogere snelheden zijn er wat windgeluiden te horen rond de A-stijlen, wat enigszins afbreuk doet aan de serene stilte aan boord. De Kia Sorento maakt dit goed met een indrukwekkend pakket aan rijhulpsystemen, waaronder een functie waarmee hij op de snelweg zelfstandig van rijstrook wisselt door enkel de richtingaanwijzer te activeren. Jammer genoeg ontbreekt een capacitatief stuurwiel dat steeds kan voelen wanneer je je handen aan het stuur hebt.

Als kers op de taart biedt de hybride variant bijna éénpedaalrijden dankzij de maximale instelling van het regeneratieve remsysteem. De remmen gebruik je dan alleen nog om volledig tot stilstand te komen.

Prijs

Prijs Kia Sorento 2024

In België beginnen de prijzen voor de Kia Sorento in 2024 vanaf 59.290 euro voor de hybride en 60.690 euro voor de diesel. Voor vierwielaandrijving betaal je in beide gevallen een meerprijs van 2.000 euro. De plug-in hybride versie is verkrijgbaar vanaf 68.890 euro. De Zuid-Koreaanse SUV wordt aangeboden in twee uitrustingsniveaus: Pulse en Pace. De Pace-variant is uitsluitend beschikbaar met vierwielaandrijving en is 5.000 euro duurder dan de Pulse-uitvoering met een vergelijkbare motorisering. Bij de configuratie zijn slechts drie opties beschikbaar:

  • DriveWise-pakket (uitsluitend voor Pulse): 2.500 euro
  • Premium-pakket (alleen voor Pace): 1.300 euro
  • Metallic lak: 800 euro

Standaard worden alle uitvoeringen geleverd met 7 zitplaatsen en de legendarische 7 jaar of 150.000 km garantie van Kia.

Verdict

Met zijn vernieuwde uiterlijk voor 2024 blijft de Kia Sorento een uitstekende gezins-SUV met 7 zitplaatsen. Hoewel hij weinig rijplezier biedt, blinkt hij uit in dagelijkse taken, zelfs de meest uitdagende, en doet dat met een indrukwekkend gemak. En dat zonder de portemonnee van zijn eigenaar aan de pomp te plunderen.

Ontdek meer inzichten
Kia Arrow-icon
Advertentie
Advertentie