Dit is het kleinste model in het ‘traditionele’ Land Rover-gamma. De Discovery Sport kwam in 2015 op de markt en is de technische neef van de Range Rover Evoque. Hij is dus al op leeftijd, maar een facelift in 2020 en nog een update in de zomer van 2023 houden het model jong. Zijn motorengamma is vrij compleet, met zelfs een plug-inhybride variant. Maar in dit geval richten we onze aandacht op de verbrandingsmotoren op benzine en diesel.
Design Land Rover undefined
Chique en ontspannen sfeer
De ‘Sport’ verbergt zijn familietrekken met zijn grote broer, de ‘gewone’ Discovery, niet. Doorheen de facelifts zijn de lichtblokken hun halogeen- en xenonlampen verloren ten faveure van full-LED-verlichting, met dynamische knipperlichten voor- en achteraan. Een look die nog steeds bij de tijd is.
En het is ook aangenaam vertoeven aan boort van deze Britse SUV: hij schuwt de kilte van de Duitse interieurs en kiest voor een gezellige en warme sfeer, die enigszins doet denken aan die van de Volvo XC60. Het dashboard van deze Land Rover is ook bedekt met kwaliteitsvolle materialen. Ook de vele opbergvakken zijn een pluspunt.
Beleving Land Rover undefined
Elektronische gadgets
Sinds de facelift van 2023 is het infotainment ook weer up-to-date, met een zwevend aanraakscherm van 11,4 inch dat natuurlijk ook Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, nu zelfs draadloos. Net als de Range Rover Evoque kan je de Discovery Sport uitrusten met een aantal originele gadgets: de ‘transparante’ motorkap (Clearsight Ground View), waarbij er een beeld van de voorste camera’s op het infotainmentscherm wordt geprojecteerd, waarop je kan zien wat er onder de motorruimte afspeelt om bijvoorbeeld grote stenen te vermijden tijdens het terreinrijden. In dezelfde lijn ligt de digitale middenspiegel (Clearsight Rear View), waarbij de binnenspiegel een scherm wordt waarop het beeld van de achteruitrijcamera wordt geprojecteerd, om het zicht naar achteren te behouden als de koffer of de achterzetels gevuld zijn.
5 of 7 zitplaatsen
Hoewel hij relatief compact is langs de buitenkant (4,60 m lang), is de Land Rover Discovery Sport best groot langs de binnenkant, met een uitstekende verhouding formaat/binnenruimte. Vooraan zit je goed, dankzij de comfortabele zetels. En ook achterin is er een royale beenruimte voor de passagiers. De verschuifbare achterbank mét kantelbare rugleuning is erg praktisch en kan in drie delen worden neergeklapt (40/20/40), waardoor je de binnenruimte modulair kan invullen.
De versies met een verbrandingsmotor (en dus niet de plug-inhybride) zijn ook beschikbaar met 7 zitplaatsen, waarbij je twee klapstoelen krijgt in de koffer. Die zijn echter voorbehouden aan kinderen of niet al te grote volwassenen. De zetels verdwijnen weer in de bodem wanneer je ze niet nodig hebt. Naast de Mercedes GLB is de Discovery Sport daarmee een van de enige compacte premium-SUV’s met 7 zitplaatsen.