Het in 2019 opgerichte LIZY breidt uit naar de Nederlandse markt na eerder succesvol België en Frankrijk te hebben veroverd. Hun concept is even simpel als effectief: een volledig digitaal leaseplatform dat zich specialiseert in kwaliteitsvolle tweedehandswagens, waardoor het professioneel leasen van een auto tot 20% goedkoper wordt.

Advertentie
Advertentie

Democratisering van elektrische mobiliteit

Het rommelt in de autosector. Terwijl grote autofabrikanten hun tanden stukbijten op massa-elektrificatie, loopt de tweedehandsverkoop van EV’s voor geen meter. Particulieren kijken met veel argwaan naar het aanbod van dure gebruikte elektrische wagens.

LIZY heeft hierin een interessante opportuniteit gezien en geeft deze elektrische wagens een tweede en soms zelfs derde leven als leasewagen. Meer dan de helft van LIZY's occasions worden immers na hun eerste contract nog eens opnieuw geleased.

"Voor KMO’s en zelfstandigen (of mkb’s en zzp’ers in Nederland) is een nieuwe elektrische auto leasen vaak te duur," legt CEO Sam Heymans uit. LIZY verlaagt met haar aanpak deze drempel, want klanten besparen tot wel 20% in vergelijking met het leasen van een nieuwe wagen.

Met een aanbod van elektrische tweedehandsauto’s maakt het platform duurzame mobiliteit dus beschikbaar voor een segment dat daar anders minder gemakkelijk toegang tot zou hebben. En die aanpak werkt: in 2024 was liefst 75% van de afgesloten leasecontracten bij LIZY voor elektrische voertuigen.

Circulaire economie in plaats van wegwerpmentaliteit

Niet enkel de ondernemer vaart er wel bij, maar ook de planeet. "Er kruipt veel meer CO2-uitstoot in het produceren van nieuwe elektrische wagens dan in de elektriciteit die ze verbruiken," aldus Heymans. Door auto's een tweede en zelfs derde leven te geven via opeenvolgende leasecontracten, verlengt het bedrijf de levenscyclus van voertuigen die anders mogelijk vroegtijdig zouden worden afgedankt.

LIZY's verhaal past ook in een bredere maatschappelijke verschuiving: die van bezit naar gebruik. Nieuwe generaties ondernemers zijn minder gehecht aan het idee van eigendom en meer geïnteresseerd in flexibele, pragmatische oplossingen die passen bij hun bedrijfsbehoeften.

Digitalisering verandert conservatieve sector

De traditionele leasemaatschappijen werken volgens LIZY niet efficiënt, met frustraties tot gevolg. “Een auto leasen is nog steeds traag, duur en analoog. Dat willen wij helemaal op z'n kop zetten," verklaart Heymans, die samen met medeoprichter Vincent Castus geïnspireerd werd door de manier waarop digitale banken het financiële landschap hebben getransformeerd.

Het resultaat is een platform waarop klanten hun auto volledig online kunnen uitkiezen, bestellen en het leasecontract ondertekenen, waarna de auto binnen drie weken wordt geleverd.

Vrouw met bloemen voor Volkswagen Golf met blauwe strik, man nadert.
Advertentie
Advertentie

Verder groeien in Nederland

LIZY bestaat ondertussen 6 jaar. Op die tijd werd LIZY volgens Deloitte Fast50 de nummer drie op de lijst met snelst groeiende bedrijven in België. Ook in Frankrijk gaat het goed met de groei, en dat in een bijzonder woelige periode voor de automarkt.

Met meer dan 4.000 klanten lijkt hun benadering aan te slaan bij de doelgroep. "Bedrijven en zelfstandigen hebben behoefte aan een leasepartner die de uitdagingen van de markt begrijpt en met hen meedenkt – ook in Nederland," besluit Heymans.

LIZY heeft inmiddels een kantoor geopend in Amsterdam en drie medewerkers aangenomen om de Nederlandse markt te bedienen, waar het bedrijf dezelfde disruptieve impact hoopt te hebben als in België en Frankrijk.