De geschiedenis van de Londense taxi’s begon bij de beroemde FX4, die door Austin samen met Mann & Overton werd ontworpen. Er werden tussen 1958 en 1997 meer dan 75.000 exemplaren van geproduceerd. Hij was onverwoestbaar, maar werd toch vervangen door de TX1, die verder evolueerde in de TX2, TX3 en TX4, die nu door Manganese Bronze worden geproduceerd, dat tot het Chinese consortium Geely behoort.

De TX4 is echter duur om te maken en stoot teveel CO2 uit. Bovendien lonken constructeurs zoals Nissan, Mercedes-Benz, Toyota en BYD naar de markt van de Londense taxi’s met modernere voertuigen. Bovendien onderbrak Geely de productie van het model in 2013, en tussendoor introduceerde de flamboyante Londense burgemeester Boris Johnson een wet die verplicht dat alle Londense taxi’s vanaf 2020 elektrisch moeten zijn.

En zo ziet het TX5-project het daglicht. De lijn moet de stijl van de “black cabs” behouden maar toch moderner ogen. Bovendien moet hij een elektrische motor met “range extender” hebben (een driecilinder), het kleine ronde punt voor het Savoy-hotel kunnen nemen en vooraan plaats bieden aan een rolstoel. Eind 2015 werd er in Parijs een eerste prototype voorgesteld, gevolgd door een live-presentatie begin deze maand. Veel meer kunnen we echter niet afleiden van de technische fiche. Naast Londen moet de TX5 ook rondrijden in Parijs. Dat zal echter niet voor eind 2017 zijn, wanneer de productie van het model begint.