Ook de wereld van de pick-ups timmert verder aan zijn elektrificatie. En hoewel er al heel wat elektrische alternatieven te vinden zijn binnen het genre aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, zoals de Ford F-150 Lightning, de Tesla Cybertruck, GMC Hummer EV, Rivian R1T of nog de RAM 1500 REV, om er maar enkele op te noemen, kunnen we vandaag nog niet hetzelfde zeggen bij ons. Momenteel is de enige geëlektrificeerde pick-up in Europa, in afwachting van de Ford Ranger PHEV, de Maxus T90 EV. Een pick-up die je zou kunnen zien als een ‘snel omgebouwd’ model met verbrandingsmotor. Maar dat is niet meer het geval met de eTerron 9, die het Chinese merk net heeft voorgesteld op de IAA Transportation in Hannover.
Krachtige vierwielaandrijver...
De eTerron 9, de nieuwe elektrische pick-up van Maxus, dat deel uitmaakt van de Chinese SAIC-groep, beschikt over vierwielaandrijving dankzij twee synchrone elektromotoren. Die op de voorwielen levert 125 kW/170 pk, terwijl die op de achteras tot 200 kW/272 pk opwekt. Het gecombineerde vermogen bedraagt daarmee tot 325 kW/442 pk. Heel wat krachtiger dan de 150 kW/204 pk sterke motor op de achteras van zijn kleine broer, de T90 EV.
... met een grote batterij!
Het andere, maar iets minder grote verschil tussen beide elektrische pick-ups van Maxus, zit in de opslagcapaciteit van de batterij. Waar de T90 EV nog 89 kWh haalt, groeit de module voor de eTerron 9 naar 102 kWh. Maxus spreekt over een theoretische WLTP-autonomie van 430 km voor deze nieuwe grote pick-up, tegenover 330 km voor de kleinere, maar minder efficiënte T90 EV. De nieuwe hoogspanningsbatterij is van het type lithiumijzerfosfaat (LFP) en kan snelladen tot een vermogen van 115 kW.
V2L tot 6,6 kW
Praktisch gezien kan je ook van de eTerron 9 zijn hoogspanningsbatterij gebruik maken om je gereedschap of andere elektrische apparaten van stroom te voorzien, bijvoorbeeld om met de eTerron 9 op avontuur te trekken. Naast meerdere 2,2 kW-stopcontacten in de laadbak, beschikt de eTerron 9 ook over een externe aansluiting die tot 6,6 kW aan stroom levert.
XXXL-frunk
Ook de aanwezigheid van een XXXL-frunk kan handig zijn. Zeker voor een pick-up, en iets waar de kleinere T90 EV ook niet van geniet. In de eTerron 9 kan je tot 236 liter aan bagage of andere spullen proper en droog meenemen in de neus. Nog een handig detail voor tripjes naar het platteland: Maxus geeft nog mee dat er ook twee kleine zitjes zijn voorzien voor een comfortabele picknickpauze.
3,5 ton, maar slechts 620 kg
Een essentieel kenmerk voor een pick-up: de eTerron 9 heeft een officieel trekvermogen van 3,5 ton. Het nuttig laadvermogen is echter minder indrukwekkend: tot 620 kg. Ter vergelijking: de T90 EV heeft een nuttig laadvermogen van 925 kg. Maar die is ook een stuk kaler en heeft daarmee een veel lager leeggewicht.
Premium pick-up
De Maxus eTerron 9 wil namelijk concurreren in een veel hogere categorie dan zijn kleine broertje op vlak van uitrusting. Naast een groot scherm bovenaan het dashboard zijn er ook lederen zetels met ventilatie- en massagefunctie. De twee voorzetels kunnen ook worden neergeklapt om een vrijwel vlakke ligruimte te creëren van 170 cm lang voor powernaps tussen het werk door. Tenslotte heeft de eTerron 9 een multilinkophanging achteraan met luchtvering. Hiermee kan de hoogte van de wagen worden aangepast aan de snelheid, maar kan je ook de tildrempel van de laadbak verlagen met 6 cm.
Lancering eind 2024
Maxus bevestigt dat deze grote elektrische pick-up van 5,50 m lang nog dit jaar wordt gelanceerd in Europa, meer bepaald in het vierde kwartaal van 2024. Tegen dan zal Astara, de groep die niet alleen Maxus maar ook Hyundai, Suzuki en MG invoert naar België, de prijzen en uitrustingsdetails bekend maken voor onze markt.