Begin deze maand presenteerde McLaren zijn nieuwste topmodel, de W1, de nieuwste ultieme creatie van het Britse merk. Kort daarna was het de beurt aan Ferrari om zijn nieuwste telg te onthullen, de nieuwste in lijn van een reeks iconische modellen als de 288 GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari. Maar welke van de W1 of F80 is de ultieme hypercar, toch op papier?
Bij het begin van deze confrontatie heeft Ferrari een klein voordeel (of nadeel?) wat betreft zijn afmetingen. De F80 meet namelijk 4,84 m lang, 2,06 m breed en slechts 1,138 m hoog. De McLaren W1 daarentegen is 4,635 m lang, 2,074 m breed en 1,182 m hoog. Dit betekent dat de Italiaan 20,5 cm langer is, 1,4 cm smaller en 4,4 cm lager dan de Brit. Wat de motor betreft, neemt de McLaren echter een duidelijke voorsprong…
Voorsprong voor Ferrari F80 of McLaren W1 qua motorisatie?
Hoewel beide constructeurs hun nieuwe bolides “supercars” noemen, zijn het onmiskenbaar hypercars, gezien hun prestaties. De McLaren heeft een 4-liter hybride V8 met 1.275 pk en 1.340 Nm koppel! Deze kracht wordt enkel naar de achterwielen gestuurd, wat resulteert in een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden en van 0 naar 200 km/u in 5,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 350 km/u. De W1 weegt bovendien slechts 1.399 kg, met een pk-gewichtsverhouding van 911 pk per ton! De batterij van 1,384 kWh biedt een volledig elektrische actieradius van… 2 km.
Aan de Italiaanse kant vinden we een 3-liter hybride V6 met een 2,3 kWh grote batterij, goed voor 1.200 pk, 75 pk minder dan de McLaren. De kracht wordt echter verdeeld over alle vier de wielen dankzij drie elektromotoren. De Ferrari F80 sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,15 seconden en van 0 naar 200 km/u in 5,75 seconden, met een eveneens begrensde topsnelheid van 350 km/u. Met een gewicht van 1.525 kg, 126 kg zwaarder dan de McLaren, komt de pk-gewichtsverhouding van de Ferrari uit op 787 pk per ton.
Beide bieden 1.000 kg downforce, maar op verschillende manieren
Om zulke indrukwekkende prestaties neer te kunnen zetten op het asfalt, leveren zowel de Ferrari F80 als de McLaren W1 maximaal 1.000 kg aan aerodynamische downforce. De McLaren bereikt dit met een agressieve ‘circuit’- of ‘race’-modus, waarbij de rijhoogte vooraan met 37 mm en achteraan met 17 mm wordt verlaagd, en het McLaren Active Long Tail-systeem de achtervleugel met 30 cm verlengt. De Ferrari daarentegen maakt gebruik van een nieuwe actieve ophanging, een actieve achtervleugel met een hoek van maximaal 11 graden en een 1,8 meter lange diffusor. Deze elementen zorgen voor maximaal 1.000 kg downforce vanaf 250 km/u.
Groot prijsverschil en productieniveau
De McLaren W1 wordt slechts 399 keer geproduceerd, waardoor hij exclusiever is dan de Ferrari F80, waarvan 799 exemplaren zullen worden gebouwd. De Britse hypercar is echter ook aanzienlijk goedkoper. De vanafprijs van de W1 bedraagt 2 miljoen Britse pond, wat neerkomt op zo’n 2,4 miljoen euro. De Ferrari daarentegen kost minimaal 3 miljoen euro, exclusief belastingen! Beide auto’s waren echter al volledig uitverkocht nog voor ze werden voorgesteld aan het brede publiek.
Op een fysieke vergelijking is het nog even wachten, maar alle ogen zijn nu gericht op Porsche. Waarom? Omdat het Duitse merk recent heeft aangekondigd dat zijn 918 een opvolger zal krijgen in de vorm van een productieversie van deMission X-conceptcar. Tijd voor een herhaling van de strijd tussen de Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918, maar dan een decennium later!