Nadat de sportieve tak van Mercedes eerst geleidelijk aan in de meer compacte modellen zijn ‘dikke’ motoren heeft ingeruild voor kleinere, drukgevoede krachtbronnen richt AMG zich nu op plug-inhybride techniek om zijn topmodellen aan te drijven. Zo is de mooie GT er voortaan als 63 S E Performance.
1.470 Nm
De combinatie van de 4.0-V8 biturbo van 639 pk voorin met een elektromotor van 150 kW (204 pk) in de achteras leidt zo tot een indrukwekkend systeemvermogen van 620 kW (843 pk) en een koppel van tot 1.470 Nm. Het krachtigste productiemodel uit de geschiedenis van het huis uit Affalterbach kan zo op zijn zachtst gezegd indrukwekkende prestaties voorleggen, voor wie daar nog aan zou twijfelen.
De traditionele sprint van 0 naar 100 km/u is in 2,9 seconden voorbij en de grens van de 200 km/h haalt hij na minder dan 10 seconden. De topsnelheid ligt op 316 km/u.
“Kleine batterij”
Het formaat van de accu van deze sportieve plug-inhybride is minder indrukwekkend. Ze neemt genoegen met 6,1 kWh, maar onderscheidt zich wel door een laag gewicht (89 kilo) als gevolg van een grote energiedichtheid (1,7 kWh/kilo). Ook de koeling zou bijzonder efficiënt zijn: elk van de 560 cellen wordt apart gekoeld in plaats van de hele module in één stuk. Bovendien kan deze batterij tot 10 seconden lang een piekvermogen van 150 kW (continu vermogen van 70 kW) ontplooien.
196 g/km
AMG geeft aan dat deze kleine batterij in de eerste plaats is ontwikkeld om snel energie te kunnen afgeven en opnemen en dus niet om een zo groot mogelijk elektrisch bereik mogelijk te maken. Het rijbereik in de puur elektrische modus van deze AMG GT 63 S E Performance beperkt zich zo tot slechts 12 kilometer…
Dat betekent dat de gehomologeerde CO2-uitstoot nog hoog blijft. Toch helpt de hybridisering om onder de grens van de 200 g/km te duiken (196 g CO2/km).