Tijdens de Monterey Car Week heeft Mercedes de tweede generatie van de AMG GT onthuld. Je zou hem kunnen benoemen als de coupéversie van de nieuwe SL. Natuurlijk is hij sportiever, maar de AMG GT is ook praktischer geworden. Net als zijn cabriobroertje wordt deze tweede generatie namelijk een 2+2. Mercedes laat echter weten dat deze twee extra zitplaatsen maar geschikt zijn voor personen tot 1,5 m groot.
Praktischer
Aan boord zien we dezelfde lay-out als in de SL, inclusief het verticale centrale aanraakscherm van 11,9 inch en de digitale tellers van 12,3 inch. De koffer is toegankelijk via een grote klep en is voortaan 321 liter groot, of zelfs 675 liter met de achterzetels plat. Het is niet gelogen als we de nieuwe AMG GT praktischer noemen!
Tot 585 pk en 800 Nm dankzij een biturbo-V8
Onder de motorkap van deze AMG GT zit dezelfde motor als in de SL: een 4 liter-V8 met twee turbo's, gekoppeld aan een 9-trapsautomaat. Er worden twee versies van deze motor aangeboden: de AMG GT 55 levert 476 pk, 700 Nm aan koppel, een sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 295 km/u. De AMG GT 63 heeft dan weer 585 pk en 800 Nm ter beschikking, waarmee hij de 100 km/u bereikt in 3,2 seconden en een topsnelheid haalt van 315 km/u. In beide gevallen legt de Duitse sportcoupé 1,97 ton op de weegschaal.
Meer dan één kunstje
Om de nieuwe AMG GT bijna net zo snel te maken als de Black Series van de vorige generatie, heeft Mercedes een aantal trucjes toegepast. Zo is er actieve aerodynamica aanwezig, een meesturende achteras en een 4Matic+-systeem van Mercedes, waarmee het vermogen verdeeld kan worden over de 4 willen of enkel tussen de achterwielen. Prijzen hebben we nog niet van deze nieuwe AMG GT, maar we vermoeden dat ze dichtbij die van de SL zullen liggen, die rond de 170.000 euro kost voor de SL 55 en zo'n 200.000 euro voor de SL 63.