Na maanden wachten onthult Mercedes eindelijk de derde generatie van zijn vierdeurscoupé CLA. En het moge duidelijk zijn dat deze nieuweling niet teleurstelt op technisch vlak!

Advertentie
Advertentie

Zoals verwacht is het design van de nieuwe Mercedes CLA gelijkaardig aan dat van de gelijknamige conceptcar uit september 2023. Alle designdetails die hun debuut maakten op die laatste zijn overgenomen op de productieversie, te beginnen met zijn gigantische lichtsignatuur. Die strekt zich niet alleen uit over de hele breedte van de wagen, maar bestaat optioneel ook uit sterretjes in de lampen, zowel voor- als achteraan! En dat is nog niet alles, want ook de grille van de CLA is verlicht. Naast een lichtgevend randje zitten er nog eens 142 kleine LED-sterretjes in verwerkt, of toch in het geval van de elektrische CLA. De brandstofversie van de Duitse berline heeft namelijk een meer klassieke grille, al krijgt die ook een lichtgevende rand.

Achteraanzicht van de blauwe Mercedes EQS geparkeerd op een zonnige moderne oprit.
Rode Mercedes-Benz met stervormige grille in gebogen betonnen parkeergarage.
Advertentie
Advertentie

Voor het eerst een frunk in een elektrische Mercedes!

De Mercedes CLA is niet enkel lichtgevender dan ooit, hij is ook groter dan zijn voorganger: 3,5 cm langer, 2,5 cm breder en 2,9 cm hoger, om precies te zijn. Daarmee is de derde generatie CLA in totaal 4,723 m lang, 1,855 m breed en 1,468 m hoog. Zijn wielbasis is ook met meer dan 6 cm gegroeid, voor een totaal van 2,79 m. Heel compact is hij dus niet meer. Het enige dat is gekrompen, is zijn koffervolume: je krijgt nu nog maar 405 l aan bagageruimte met alle 5 zetels op hun plaats, een afname van 55 liter. Om dat te compenseren, is de nieuwe Mercedes CLA wel het eerste elektrische model van het merk met een frunk, en geen kleintje: de ruimte onder de motorkap bedraagt maar liefst 101 liter!

Blauwe Mercedes EQS met geopende motorkap en ruime voorste kofferbak.

Tot 38,25 inch in totaal voor het Superscreen van de nieuwe Mercedes CLA

Ook in het interieur zijn al de belangrijkste elementen van de Concept CLA uit 2023 terug te vinden. Het hoogtepunt van het interieur is natuurlijk het Superscreen, dat de hele breedte van het dashboard beslaat. Het bestaat uit een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch, een centraal aanraakscherm van 14 inch en een optioneel tweede scherm van 14 inch voor de passagier.

Het bestuurdersdisplay krijgt onder meer een nieuwe weergave van de rijhulpsystemen, met een 3D-voorstelling van de omgeving en een nieuwe augmented-realityfunctie voor de navigatie. Het tweede scherm laat de inzittenden dan weer interageren met de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van Mercedes. Dat omvat nu zowel de kunstmatige intelligentie van ChatGPT als die van Gemini (Google), terwijl de navigatie van Google Maps komt. Alle versies van de CLA zijn trouwens standaard uitgerust met een groot glazen panoramadak.

Advertentie
Advertentie
Moderne interieur van een Mercedes-Benz met digitaal dashboard en rode sfeerverlichting.

Nieuw besturingssysteem dat langer up-to-date blijft

De lancering van de nieuwe CLA vormt ook de gelegenheid voor Mercedes om zijn nieuwe besturingssysteem voor te stellen: het Mercedes-Benz Operating System (MB.OS). Dat bestuurt zowel het infotainmentsysteem (MBUX), de rijhulpsystemen (MB.Drive), het rijgedrag en zelfs het opladen (MB.Charge). Deze software is beter dan ooit te upgraden en zal meer updates vanop afstand kunnen ontvangen (over-the-air), waardoor het mogelijk wordt om vrijwel de hele auto te verbeteren, inclusief de rijhulpsystemen. Dankzij MB.OS zal de Mercedes CLA kunnen evolueren als een smartphone, met de introductie van nieuwe functies doorheen de tijd, en kan hij dus langer modern blijven.

Advertentie
Advertentie
Moderne interieur van een Mercedes-Benz EQS met digitaal dashboard en sfeerverlichting.

Mercedes CLA met EQ-technologie: tot 260 kW (354 pk) en 515 Nm, of 792 km autonomie

Voortaan zal elke nieuwe Mercedes beschikbaar zijn in een elektrische versie en als hybride. In het geval van de nieuwe CLA levert dat om te beginnen twee batterijversies op: de CLA 250+ en de CLA 350 4Matic met EQ-technologie. De eerste krijgt een enkele motor op de achteras van 200 kW (272 pk) en 335 Nm, gekoppeld aan een tweetraps transmissie. Daarmee sprint hij van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Deze motor wordt gevoed door een batterij van 85 kWh, die de Mercedes CLA 250+ met EQ-technologie tot 792 km autonomie oplevert!

De tweede variant van de Duitse berline krijgt dezelfde batterij, achterste motor en transmissie, maar voegt daar nog een voorste motor van 80 kW (109 pk) aan toe. Daarmee levert de Mercedes CLA 350 4Matic met EQ-technologie een totaal vermogen van 260 kW (354 pk) en 515 Nm, sprint hij van 0-100 km/u in 4,9 seconden en haalt hij eveneens een top van 210 km/u. De maximale autonomie van deze versie krimpt slechts een klein beetje: tot 771 km. Daarmee is de elektrische Mercedes CLA meteen een van de elektrische wagens met de grootste autonomie in Europa!

Rode elektrische Mercedes-Benz op bochtige bergweg, modern en stijlvol ontwerp.

320 kW laadvermogen, 325 km opladen in 10 minuten

De elektrische Mercedes CLA heeft daarnaast een 800 V-architectuur. Daarmee kan hij een maximaal laadvermogen accepteren van 11 kW wisselstroom en maar liefst 320 kW gelijkstroom! Dat is genoeg om tot 325 km autonomie te recupereren in slechts 10 minuten. De elektrische Mercedes CLA krijgt ook een nieuwe lucht-lucht warmtepomp en is in staat om bidirectioneel te laden. Tegen het einde van het jaar komt er nog een derde versie op de markt met een batterij van 58 kWh. Dan is het enkel nog wachten op de lanceringsdatum en de prijzen van de nieuwe Mercedes CLA met EQ-technologie… maar ook van de versies met verbrandingsmotor!

Stijlvolle zwarte Mercedes-Benz CLA tentoongesteld onder showroomverlichting met iconisch logo.

Nieuwe Mercedes CLA ook met benzinemotor met het verbruik van een diesel

De CLA wordt in eerste instantie gelanceerd op batterijen, maar tegen het einde van het jaar komen ook de versies met verbrandingsmotor op de markt. Die zijn allemaal gebaseerd op een nieuwe mildhybride 1,5 liter-viercilinder turbobenzine op 48 V, met een vermogen van 100 kW (136 pk), 120 kW (163 pk) of 140 kW (190 pk). Afhankelijk van het vermogensniveau drijft deze motor enkel de voorwielen of alle vier de wielen van de Mercedes CLA aan. Het mildhybride deel bestaat uit een elektromotor van 20 kW (27 pk) die in de 8-trapsautomaat met dubbele koppeling zit verwerkt, gevoed door een batterij van 1,3 kWh. Deze elektrische ondersteuning moet de Mercedes CLA op benzine in staat stellen om even zuinig te zijn in verbruik als een diesel!