Lager segment, maar stevige afmetingen

Vreemd hoe schijn kan bedriegen. De CLA wijdt een nieuw segment in, dat van de vierdeurscoupés in het C-segment. Nochtans staan we versteld van de afmetingen: 4,63 meter lang of vier centimeter langer dan een Mercedes C-Klasse. Een grote stretchoefening op het platform van de A-Klasse. De wielbasis bleef nochtans hetzelfde: de extra lengte zit helemaal in de koetswerkoverhangen.

Gelijkenis

Esthetisch springt de CLA in het oog met een dreigende voorkant. Een wilder zusje in vergelijking met de stijlvolle CLS. Het ziet er veelbelovend uit en het koetswerk toont zonder schroom zijn sportiviteit. De CLA slaagt erin deze agressiviteit te koppelen aan een zekere vloeiende vorm en lichtheid, vooral dankzij de strakke daklijn.   

Tekenfout?

De achterkant wekt meer kritiek op. De koffer met geïntegreerde spoiler contrasteert fel met de zachtjes dalende zijvleugels. Het lijkt wel een ontwerp van Chris Bangle … Deze stijloefening heeft een onverwacht effect: een recordstroomlijn met een weerstandscoëfficiënt van 0,22. Zoek niet verder, beter vind je niet. Zo glijdt de CLA beter door de wind.

Verduiveld sportief

Een nieuw segment en een nieuwe identiteit? Met de recente A- en B-Klasse heeft Mercedes zijn imago afgeschud van een constructeur die grote burgerlijke berlines bouwt, standaard geleverd met slippers. De CLA gaat nog een stap verder  met zijn kleurrijke allures en charmante interieur met sportzetels bekleed met leuke motiefjes, aluminium inzetstukken, originele tellers enzovoort. Hij heeft alles.

Jonge koppeltjes

De CLA is ruim genoeg vooraan en ook vrijgevig voor de benen van de passagiers achterin. Maar het schoentje knelt bij de hoofdruimte achterin, die personen groter dan 1,75 meter verplicht om zich te buigen. En de vijfde plaats zou wel eens op protest kunnen stuiten. Nog op praktisch vlak, vermelden we de ruime koffer (470 liter) die gehandicapt is door de krappe toegang.

Op basis van A-Klasse

De CLA staat op het platform van de A-Klasse en is dus een voorwielaandrijver. Hij wordt ook uitgerust met de 4Matic-vierwielaandrijving. Bij de motoren heeft Mercedes twee diesels gekozen: de 200 CDI (136 pk) en de 220 CDI (163/170 pk). Die laatste kan gekoppeld worden aan een zeer geschikte automaat met zeven versnellingen en dubbele koppeling (7G-DCT).

Dankzij de verfijnde stroomlijn blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 4,2 l/100 km, met 109 g CO2/km. Mercedes levert drie benzinemotoren met 122 tot 211 pk. De ophanging bestaat in twee versies: Comfort en Sport.

Voortreffelijk zitten

Je zou denken dat alleen de Duitse constructeurs denken aan grote mensen. De CLA volgt de traditie van uitstekende zitposities en is voldoende verstelbaar. Alles valt goed in de hand, de grafische voorstelling van de tellers verleidt door zijn esthetiek en helderheid en de multimediatablet (overgenomen uit de A-Klasse) werkt heel intuïtief en laat interactie toe met je iPhone.

Sport of Comfort, maak de juiste keuze

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het wordt niet evident om te kiezen tussen de Comfort- en Sport-ophanging. De eerste is tolerant en filtert goed, maar bestraft de rijprecisie. Rolneigingen zijn goed voelbaar en het evenwicht is toch wat zoek. Het sportmodel is veel nauwkeuriger en snediger, maar dat dynamisme betaal je met een comfort dat zeer relatief is en een harde ophanging. Wij zouden, gezien de staat van de Belgische wegen, opteren voor de Comfort. Al moeten we dat natuurlijk nog eens nagaan op onze gebruikelijke testwegen.

Rijeigenschappen verzekerd

Genoeg kritiek. Deze CLA biedt rijeigenschappen die de rivaal uit München waard zijn, met koppelrijke motoren gecombineerd met krachtige transmissies en een dynamisch weggedrag (als Sport). We benadrukken ook de uitstekende geluiddemping en mooie afwerking. Mercedes weet hoe het auto’s moet ontwerpen en bouwen.

Prijzen

Dit is pijnlijk. De prijzen beginnen bij 27.951 euro (benzine) en 31.339 euro (diesel). Slik … Dat is minstens 3.000 euro meer dan een vergelijkbare A-Klasse.