Stijl Sportief of traditioneel, de keuze ligt aan u. Maar volgens de gekozen afwerking, verandert de radiatorrooster : ofwel dynamisch tot agressief zicht, ofwel traditioneel aanblik. Indien er over smaken niet te twisten valt, belieft de redactie toch de Avantgarde versie, voorzien van een radiatorrooster met het in zijn geheel opgenomen Mercedes symbool. En als de algemene lijn van de C Klasse klassiek blijft, draagt hij niettemin het stigma van een zekere smaak die de klasse aan de wagen geeft. Een geslaagde esthetica die blijkbaar compleet verleidt ! Motorisering Wij hebben twee versies getest, een 200 K Avantgarde en een 220 CDI Elegance . De eerste werd voorzien van een benzine motor van 1.796 cm³ die een mooie kracht uitstraalt van 184 pk aan 5.500 rpm. Zijn koppel is eveneens aanzienlijk : 250 Nm zijn beschikbaar op een brede marge, gaande van 2.800 rpm tot 5.000 rpm. Een specifieke kracht die zó hoog ligt wordt uitgelegd door de aanwezigheid van een « Kompressor » onder de motorkap. Het genoegen van deze motor ligt vooral in de bekwaamheid om erin te «slaan» bij elke schakeling. Héél rond, deze motor voelt zich voornamelijk op zijn gemak op een gemiddelde snelheid waar blijkbaar niets hem kan doen stoppen. Geruisloos, een getraind oor zal toch de compressor horen zingen bij acceleratie. De diesel versie, van 2.148 cm³, ontwikkelt ongeveer 170 (of 163) pk en een koppel van 400 Nm aan 2.000 rpm. Op de weg, verleidt deze motor door zijn verbazende kracht, maar blijft futloos bij heel lage snelheid. Een gebrek dat uitgeveegd wordt met de automatische doos. Het indrukwekkende koppel laat toe om zich uit elke situatie te redden en vermeerderd hier nog meer het rijplezier ervan. Deze motor heeft bovendien het goede idee om perfect ruisloos te blijven bij elk toerental. Deze twee motors worden standaard gekoppeld aan een manuele 6-doos, of aan een automaat met 5 versnellingen, maar dan in optie. Deze laatste is aan te raden, daar hij overtuigend is in zijn zachtheid en in zijn progressief karakter. Echter zou het beheer ervan verfijnd kunnen worden, daar zijn voorkeur gaat naar lage regimes wat nogal vervelend is bij de benzine versie, die zich dus niet altijd in de goede schakeling bevindt. Een korte testrit met de manuele versie stelt de duidelijke vooruitgang van het merk in het licht wat betreft de besturing. Maar de automatische doos slaagt erin om de vooruitgang te vereffenen met een zodanige scherpzinnigheid, dat het moeilijk wordt om nog voor de andere optie te kiezen. Weggedrag Het doel van de ingenieurs was duidelijk : deze C Klasse moest zich een doeltreffend, veilig en dynamisch weggedrag veroorloven. Alle aandacht werd dus gevestigd op het wielstel en op de stuurbekrachtiging, die directer wordt. Het resultaat is onbetwistbaar : deze C Klasse is een puur succes qua dynamisme ! De nauwkeurige en evenwichtige stuurbekrachtiging laat deze berline toe om zich in elke bocht doeltreffend te (ver)plaatsen. Het evenwicht en de strakheid van het raamwerk zorgen voor de rest : het geheel gaat door een keurige nette baan, zonder zich vergissen noch uit te pompen. Het remmen verdient evenveel lof, met een vlekkeloze kracht, vooruitgang en uithoudingsvermogen. Comfort De verfijning van de dynamische kwaliteiten van de C Klasse heeft in geen enkel geval het comfort vervormd. Goed geveerd en met de filtratie van de oneffenheden, vertoont deze Mercedes zich héél vooruitgaand op hobbelwegen. Het eindresultaat is nog positiever dat de zetels hier ook bij helpen, met een goede ondersteuning maar ook met een goede bestudeerde zachtheid. De leefbaarheid binnenin is bevredigend, en zeker vooraan aangezien de beschikbare ruimte achteraan banaal is. Eén minpunt : de grote bestuurders zullen het panoramisch open dak mogen vergeten, daar de dakhoogte hiermee sterk verminderd wordt. Uw dienstwillige dienaar heeft zijn hoofd dus lichtjes moeten inbuigen om elk contact met de dakhemel te vermijden… Behalve dit detail (toch vervelend moet ik toegeven), hebben wij veel moeite om deze C Klasse iets te verwijten. Opmerkelijk goed geluiddicht (zowel voor de benzine als voor de diesel versie), hij vertoont een uitstekende ergonomie. Uiteindelijk qua airconditioning, standaard voorzien met twee zones, verkoelt deze doeltreffend de gedachten, zonder hierbij onaangename tochten te veroorzaken. Tarieven en uitrustingen Het goede nieuws is dat de standaarduitrusting goed voorzien wordt : men vindt er onder andere de 16-duimse metalen velgen, de bi-zonige airco, het multifunctionele stuur, de mistlichten, de boordcomputer, de regelbare lendensteun, het ESP systeem, het antislipsysteem en de (bijna) voltallige airbags. Het slechte nieuws is dat de basisprijs ronduit hoog ligt (wat hiervan voortvloeit dat de standaarduitrusting er nogal beperkt uitziet) en dat de prijs van de andere opties even duur uitkomt. Een voorbeeld? Onze 220 CDI bevatte voor meer dan… 23.000 € opties ! Voeg hierbij de basisprijs aan 34.364 €, en u verkrijgt een cocktail die zowel verleidend als gepeperd uitziet ! Kies voor de benzine versie en de 200 K daalt de basisprijs tot 33.880 €… Traditiegetrouw bij de Duitse constructeurs, werd de optielijst nogal breed gedetailleerd. Te midden van de talloze mogelijke persoonlijke aanpassingen, merken wij de zwarte lederen binnenbekleding op aan 2.012,23 €, het metaalkleur aan 913,55 €, het PDC systeem aan 845,79 € (voor- en achteraan), de neerklapbare achterbank (standaard onbeweeglijk…) aan 320,65 €, de automatisch doos aan 2.259,07 €, het VV2 alarmsysteem aan 487,63 €,… Noteer uiteindelijk dat de Elegance of Avantgarde afwerking elk een bijkomend bedrag eisen van 2.073,94 €… voeg er dan nog het één of het andere bij zoals het intrekbare zonnegordijn achteraan (469,48 €), de regensensor (123,42 €) en het hinderlijke panoramische open dak (zie hoger) aan 1.968,67 € en u begrijpt gemakkelijk de, nogal overdreven eindrekening, van ons exemplaar. Qua verbruik, moet u rekenen op een gemiddelde van 8 liters met de diesel en 11 liters met de benzine versie. Besluit Deze C Klasse is een onbetwistbaar succes en stelt zich als rivaal voor in zijn segment. Om aan dit resultaat te geraken werd deze wagen voorzien van enkele doeltreffende troeven: een uitstekend en dynamisch weggedrag, een bewaard comfort, krachtige motors en de toevoeging van technologische snufjes. Zijn enig gebrek is dat dit alles erg duur aangerekend wordt.