De MG HS werd vorig jaar volledig vernieuwd en begint daarmee aan zijn tweede generatie, slechts een paar jaar na de facelift van het vorige model in 2023. Toch is de Chinees-Britse SUV grondig veranderd! Maar is hij nog steeds even interessant (lees: scherp geprijsd) als zijn voorganger, die 5 jaar geleden in Europa werd gelanceerd?
Design
Meer dynamische en premium uitstraling…
Qua design heeft de tweede generatie MG HS niets meer te zien met de eerste. De Chinees-Britse SUV ziet er veel agressiever, dynamischer en vooral veel aantrekkelijker uit dan zijn voorganger! Hij is ook een stukje gegroeid, met 5 cm extra in de lengte en 1,6 cm in de breedte. Hij is wel 2,2 cm lager geworden, wat bijdraagt aan zijn meer agressieve uitstraling. De tweede generatie MG HS is 4,655 m lang, 1,89 m breed en 1,664 m hoog. Een compacte auto is het dus niet.
Ook in het interieur is de HS er gevoelig op vooruit gegaan qua design. De algemene look van het interieur en het dashboard oogt veel hoogwaardiger, om niet premium te zeggen, dan vroeger. MG heeft in ieder geval mooie materialen gebruikt voor het zichtbare deel van het interieur van zijn gezins-SUV. Alleen jammer dat er enkele echt goedkope plastics worden gebruikt hier en daar, vooral onderaan het interieur en ter hoogte van het handschoenkastje. Maar ook andere merken maken zich daar schuldig aan, ook de Duitsers, en die staan veel hoger in de markt gepositioneerd. Voor de prijs van de HS kunnen we het MG in ieder geval niet kwalijk nemen.
Beleving
… maar niet voor de interface
Hoewel de SUV tegenwoordig standaard wordt uitgerust met een groot dubbel digitaal display, met een diagonaal van 12,3 inch per scherm, schittert de nieuwe MG HS niet bepaald op vlak van technologie. Het infotainmentsysteem reageert niet enkel traag, het ziet er ook niet echt modern uit en is zeker niet het meest ergonomische in zijn soort. Er zijn veel te veel kliks nodig voor vrijwel elke basisfunctie, zoals het instellen van de klimaatcontrole. En hoewel de MG HS standaard beschikt over Android Auto en Apple CarPlay, zijn deze systemen niet zo goed geïntegreerd als bij de meeste andere merken. Het grootste probleem is dat er geen gemakkelijke en snelle manier is om terug te keren naar het ingebouwde systeem van MG, wat helaas vrij vaak nodig is voor sommige functies…
Een echte SUV voor het gezin
Wat de MG HS mist op technologisch vlak, maakt hij gelukkig goed met zijn binnenruimte. Ook de wielbasis ging er 2,2 cm op vooruit met de generatiewissel, voor een totaal van 2,767 m. Die extra centimeters komen vooral de passagiers op de achterbank ten goede. Die genieten dan ook van een mooie ruimte voor hun hoofd en benen. Twee volwassenen, of zelfs drie als je goed overeenkomt, kunnen comfortabel plaatsnemen achterin. Ook de koffer van de MG HS is ruim genoeg, met een volume van 507 tot 1.484 liter met de achterbank neergeklapt. En dat geldt zowel voor de benzineversie als voor de plug-inhybride!