Sébastien Vanhouche

12 FEB 2025

Test: MG HS (2024), volwassener en geslaagder dan ooit

De MG HS is bijna van kop tot teen vernieuwd! Maar is de nieuwe Chinees-Britse gezins-SUV nog steeds even interessant, of zelfs nog interessanter, dan zijn voorganger?

{"fr":"SUV BYD argenté roulant sur une route de campagne, plaque d'immatriculation belge visible.","nl":"Zilveren BYD SUV rijdt op een plattelandsweg, Belgische nummerplaat zichtbaar."}
{"fr":"SUV BYD Tang gris roulant sur un pont, entouré de verdure et de ciel nuageux.","nl":"Grijze BYD Tang SUV rijdt op een brug, omgeven door groen en bewolkte lucht."}

"Om te kunnen genieten van een gezins-SUV voor dit geld die zo mooi, goed uitgerust, comfortabel en ruim is als deze, moet je helaas een paar offers maken…"

De MG HS werd vorig jaar volledig vernieuwd en begint daarmee aan zijn tweede generatie, slechts een paar jaar na de facelift van het vorige model in 2023. Toch is de Chinees-Britse SUV grondig veranderd! Maar is hij nog steeds even interessant (lees: scherp geprijsd) als zijn voorganger, die 5 jaar geleden in Europa werd gelanceerd?

Advertentie
Advertentie

Design

Meer dynamische en premium uitstraling…

Qua design heeft de tweede generatie MG HS niets meer te zien met de eerste. De Chinees-Britse SUV ziet er veel agressiever, dynamischer en vooral veel aantrekkelijker uit dan zijn voorganger! Hij is ook een stukje gegroeid, met 5 cm extra in de lengte en 1,6 cm in de breedte. Hij is wel 2,2 cm lager geworden, wat bijdraagt aan zijn meer agressieve uitstraling. De tweede generatie MG HS is 4,655 m lang, 1,89 m breed en 1,664 m hoog. Een compacte auto is het dus niet.

Ook in het interieur is de HS er gevoelig op vooruit gegaan qua design. De algemene look van het interieur en het dashboard oogt veel hoogwaardiger, om niet premium te zeggen, dan vroeger. MG heeft in ieder geval mooie materialen gebruikt voor het zichtbare deel van het interieur van zijn gezins-SUV. Alleen jammer dat er enkele echt goedkope plastics worden gebruikt hier en daar, vooral onderaan het interieur en ter hoogte van het handschoenkastje. Maar ook andere merken maken zich daar schuldig aan, ook de Duitsers, en die staan veel hoger in de markt gepositioneerd. Voor de prijs van de HS kunnen we het MG in ieder geval niet kwalijk nemen.

Beleving

… maar niet voor de interface

Hoewel de SUV tegenwoordig standaard wordt uitgerust met een groot dubbel digitaal display, met een diagonaal van 12,3 inch per scherm, schittert de nieuwe MG HS niet bepaald op vlak van technologie. Het infotainmentsysteem reageert niet enkel traag, het ziet er ook niet echt modern uit en is zeker niet het meest ergonomische in zijn soort. Er zijn veel te veel kliks nodig voor vrijwel elke basisfunctie, zoals het instellen van de klimaatcontrole. En hoewel de MG HS standaard beschikt over Android Auto en Apple CarPlay, zijn deze systemen niet zo goed geïntegreerd als bij de meeste andere merken. Het grootste probleem is dat er geen gemakkelijke en snelle manier is om terug te keren naar het ingebouwde systeem van MG, wat helaas vrij vaak nodig is voor sommige functies…

Een echte SUV voor het gezin

Wat de MG HS mist op technologisch vlak, maakt hij gelukkig goed met zijn binnenruimte. Ook de wielbasis ging er 2,2 cm op vooruit met de generatiewissel, voor een totaal van 2,767 m. Die extra centimeters komen vooral de passagiers op de achterbank ten goede. Die genieten dan ook van een mooie ruimte voor hun hoofd en benen. Twee volwassenen, of zelfs drie als je goed overeenkomt, kunnen comfortabel plaatsnemen achterin. Ook de koffer van de MG HS is ruim genoeg, met een volume van 507 tot 1.484 liter met de achterbank neergeklapt. En dat geldt zowel voor de benzineversie als voor de plug-inhybride!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Benzine of plug-inhybride

Net als zijn voorganger kan je de tweede generatie MG HS bestellen met een klassieke benzinemotor of als plug-inhybride. De eerste versie heeft een 1,5 liter-viercilinder met turbo die zijn 125 kW (170 pk) en 275 Nm naar de voorwielen van de Chinees-Britse SUV stuurt via een manuele zesversnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. In beide gevallen kan de MG HS in 9,6 seconden naar 100 km/u sprinten. Met 3 pedalen haalt hij een topsnelheid van 190 km/u, tegenover 195 km/u voor de automaat. In het laatste geval kondigt MG een officieel maar realistisch gemiddeld verbruik aan van 7,6 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 173 g/km, tegenover 7,4 l/100 km en 168 g CO2/km voor de handbak.

Als Plug-in Hybrid gebruikt de MG HS ook een 1,5 liter-viercilinder op benzine, maar dan teruggeschroefd naar 105 kW (143 pk) en 230 Nm. Deze versie krijgt echter de hulp van een krachtige elektromotor van 135 kW (184 pk) en 340 Nm! De combinatie levert de SUV een totaal op van 200 kW (272 pk), goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid van 190 km/u. De MG HS PHEV (vroeger bekend als de EHS) heeft ook een grote batterij van 21,4 kWh, waarmee hij meer dan 100 km elektrisch kan rijden volgens de WLTP-cyclus. Met een volle batterij en een volle benzinetank is de plug-inhybride HS volgens MG in staat om meer dan 1.000 km af te leggen zonder te moeten stoppen.

Ook volwassener rijgedrag

Ondanks zijn veel sportievere uiterlijk dan vroeger, blijft de MG HS een SUV die de nadruk legt op comfort. Met zijn 125 kW (170 pk) is de benzineversie dan ook geen scheurijzer. Gelukkig is het voldoende om nooit traag aan te voelen. Het rijgedrag van deze tweede generatie is er ook flink op vooruitgegaan, met een betere balans en meer dynamiek. Hij lijkt veel stabieler op zijn pootjes te staan dan vroeger. Maar ondanks het extra evenwicht blijft de voortrein van de MG HS een zwaktepunt. Onder belasting verliezen de voorwielen al snel hun grip, en dat zowel in een rechte lijn als in de bochten.

Bij de HS Plug-in Hybrid is deze indruk nog sterker - deze versie moet dan ook 200 kW (272 pk) naar de grond zien te brengen! Maar naast dit verschil in vermogen en de 250 kilo extra die de hybride op de weegschaal legt (1,6 ton voor de HS benzine, 1,85 ton voor de PHEV), rijden beide motorisaties vrijwel identiek. MG is er dus in geslaagd om zijn gezins-SUV ingrijpend te veranderen op vlak van rijgedrag. De nieuwe HS is misschien iets minder zacht geveerd dan zijn voorganger, maar het weggedrag is op elk ander vlak verbeterd dankzij een veel beter onderstel. De MG HS rijdt dus gebalanceerder en volwassener dan ooit.

Prijs

Wat is de prijs van de MG HS 2025 in België?

De prijzen van de MG HS beginnen bij 29.785 euro in België met de benzinemotor en de manuele versnellingsbak. Om te kunnen genieten van de automaat met dubbele koppeling, moet je 2.500 euro extra betalen. De MG HS plug-inhybride is pas verkrijgbaar vanaf 40.285 euro. Gelukkig krijg je daar een zeer uitgebreide standaarduitrusting voor.

Je kan wel nog kiezen voor een ‘Luxury’-uitvoering, met parkeersensoren vooraan, 360°-camera’s, een elektrische achterklep, lederen en verwarmde zetels vooraan, automatische airco in twee zones en een inductielader voor je telefoon. De Luxury vraagt een meerprijs van 2.000 euro voor de HS op benzine en 2.500 euro extra voor de MG HS PHEV. Net als elke MG wordt de HS bovendien gedekt door een garantie van 7 jaar of 150.000 km!

Daarmee is de MG HS nog steeds een van de goedkoopste gezins-SUV’s op de markt. Alleen de Dacia Bigster is goedkoper, maar die is veel minder ‘premium’ afgewerkt en is bovendien niet verkrijgbaar met een plug-inhybride motorisatie.

 

Verdict

Aantrekkelijk gelijnd, behoorlijk comfortabel en ruim: de MG HS is een uitstekende gezins-SUV voor het geld. Maar om te kunnen genieten van een auto van dit formaat en deze uitrusting voor een dergelijk scherpe prijs, moet je een paar offers maken. Het infotainmentsysteem, sommige materialen in het interieur en de dynamiek kunnen namelijk beter. Maar MG heeft uitstekend werk geleverd om zijn HS een stuk volwassener en coherenter te maken dan zijn voorganger.

Advertentie
Advertentie