In de autowereld zijn er merken die uitgegroeid zijn tot echte reuzen, zoals Skoda, dat meer dan 100 jaar geleden het levenslicht zag! Ook MG kent natuurlijk een rijke geschiedenis, maar sinds de overname door een Chinese groep is de link met de Britse roadsters van weleer minder duidelijk. En bovendien staat het verkoopvolume in Europa niet op hetzelfde niveau als dat van Skoda. Kan de Chinees-Britse David echt rivaliseren met de Tsjechische Goliath?
Afwerking, uitrusting: punt voor Skoda
Binnenin is het verticaal opgestelde scherm van 19,4 duim in de MG indrukwekkend. Gecombineerd met een 12,3 duim grote digitale tellerpartij is het in deze SUV één en al schermen en technologie! Helaas maakt de positieve indruk die de visuele presentatie nalaat plaats voor een lichte vorm van teleurstelling bij het gebruik... maar zonder dat dit al te veel roet in het eten gooit. Het centrale scherm is niet het meest reactieve en het display voor de ogen van de bestuurder zou meer personaliseerbaar kunnen zijn. De materialen en afwerking van de Marvel R zijn degelijk, maar niet op het niveau van de Enyaq.
Het infotainmentsysteem van de Tsjech is horizontaal opgesteld en meet "slechts" 13 duim. Maar het reageert directer op je vingertoppen en maakt draadloos verbinding met je smartphone. Het scherm achter het stuur dient, behalve voor het aangeven van de resterende kilometers en de snelheid, tot niet veel... Anderzijds krijgt de Skoda materialen die gewoon prettiger aanvoelen. De twee rivalen trekken min of meer dezelfde kaart wat uitrusting betreft, maar de Skoda lijkt degelijker en beter afgewerkt.
Comfort: punt voor Skoda
Elektrische modellen hebben een streepje voor op het vlak van geluidscomfort. Hun motor geeft immers geen kik. Dus zijn de interieurs van onze twee elektrische concurrenten van nature redelijk stil. Anderzijds hebben ze beiden ook af te rekenen met een hoger gewicht omwille van hun zware batterij. En op dat vlak trekt de MG zich het best uit de slag! De Marvel R blijft vlak in de bochten terwijl hij een goed comfortniveau behoudt. Dat maakt hem misschien geen kampioen wat het 'weggevoel' betreft, maar hij doet het op dit vlak beter dan de Enyaq. Het moet gezegd dat die laatste 200 kg zwaarder is en (in het geval van ons testmodel) uitgerust is met een sportpakket dat de demping niet meteen ten goede komt...
Maar niet enkel de ophanging is van tel, er is ook het gebruikscomfort. En op dat vlak haalt de MG het niet. De derde motor van deze Performance-versie van de Marvel R zorgt ervoor dat hij geen koffer heeft vooraan. Hij moet het dus doen met de koffer achteraan van 357 liter, tegen… 585 liter in de Enyaq! Bovendien is de passagiersruimte op de tweede zetelrij royaal in de Tsjech. Nochtans verschillen de buitenafmetingen van de twee wagens niet al te veel van elkaar: 4.674 mm lang en een wielbasis van 2.804 mm voor de Marvel R tegen 4.653 mm en 2.770 mm tussen de voor- en achterwielen van de Enyaq.
Die laatste claimt ook een rijbereik van 521 km dankzij zijn 77 kWh grote batterij, tegen amper 370 km voor de MG, die nochtans uitgerust is met een 70 kWh groot batterijpakket. Eens onderweg lijkt de Skoda een beetje te optimistisch. Op een gevarieerd parcours van zo’n 50 kilometer, in de stad, op het platteland en op de snelweg, verbruikte de Marvel R gemiddeld 20 kWh/100 km tegen 19,1 kWh/100 km voor de Enyaq. 1 kWh verschil dus. De Tsjech zal dus wel verder geraken, maar ongetwijfeld geen 151 km verder. Maar om de kloof nog wat groter te maken, kan de Chinees-Britse wagen ‘maar’ DC snelladen aan 90 kW, terwijl de Skoda tot 125 kW kan slikken! Een verschil dat we ook in de praktijk konden vaststellen. De MG heeft dus wel een betere ophanging, maar toch is de Enyaq aangenamer om mee te leven.
Motor: punt voor MG
Onze Marvel R beschikt in zijn sportieve uitvoering over 212 kW (288 pk) en een koppel van 665 Nm verdeeld over de vier wielen. Mede dankzij een tweetraps versnellingsbak, zoals bij de Porsche Taycan, kan de Marvel R dus uitpakken met verschroeiende acceleraties! De sprint van 0 naar 100 wordt afgehaspeld in amper 4,9 seconden! De kers op de taart is dat hij ondanks deze indrukwekkende krachtontplooiing amper gulziger is dan de Skoda.
Hoewel er nu ook een versie bestaat met twee motoren (één per as), die samen 195 kW (265 pk) leveren, kozen we voor de Enyaq met achterwielaandrijving en 150 kW (204 pk) en 310 Nm voor deze confrontatie. Een verschil van 84 pk dus. Maar het is vooral het koppel van de Marvel R dat dubbel zo hoog is als dat van de Tsjech. Die laatste moet bovendien ook nog eens meer gewicht meeslepen. De Skoda biedt een respectabele 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden. In de praktijk is de Skoda niet traag, maar ook niet echt indrukwekkend snel… in tegenstelling tot de explosieve Marvel R!
Weggedrag: gelijkspel
Onze 2 SUV’s zijn ondanks hun afmetingen en gewicht resoluut dynamisch. De Marvel R toont maar weinig rolneigingen en zijn prestaties zijn indrukwekkend! Het betere bochtenwerk schrikt hem niet af en hij biedt echt rijplezier! Maar hoewel de stuurbekrachtiging levendig en precies is, is hij jammer genoeg niet communicatief. Je krijgt dus wel rijplezier, maar er worden geen grenzen verlegd.
De Skoda is wat minder agiel, en dat is ook logisch gezien zijn hogere gewicht. Gelukkig compenseert de iets stevigere ophanging dat een beetje. De acceleraties zijn ook minder indrukwekkend als zijn tegenstander. De stuurbekrachtiging is in de Enyaq echter beter afgesteld. Het meer consistente stuurgevoel biedt meer vertrouwen en precisie. Het vermogen van de MG tegen de efficiëntie van de Skoda, moeilijk om een winnaar te kiezen gezien de verschillende aanpak...
Budget: punt voor MG
Bij MG is het aanbod heel eenvoudig: je kiest tussen de ‘Luxury’-uitvoering (achterwielaandrijving, 132 kW/179 pk, 402 km rijbereik) of deze ‘Performance’, je kiest de buitenkleur en dat is het! Het houdt de prijs van de Marvel R binnen de perken. Die ligt tussen de € 46.985 en de € 54.485. Ons testexemplaar had een catalogusprijs van € 52.485.
De aanpak van Skoda is ruimer, met een keuze uit verschillende batterijpakketten, uitrustingslijnen en enkele opties. De prijzen starten bij 42.230 voor een model met 132 kW (179 pk) en een batterij met een capaciteit van 60 kWh die zorgt voor een rijbereik van 400 km. Dat is betaalbaarder dan de MG, maar je krijgt er een minder goed uitgeruste auto voor in de plaats, die bijvoorbeeld niet beschikt over een warmtepomp. De prijzen stijgen tot boven de € 60.000 wanneer je kiest voor enkele opties en het 77 kWh batterijpakket zoals in dit geval. Ons exemplaar kostte trouwens € 60.095,26…
Conclusie: gelijkspel
In dit geval heeft David Goliath niet verslagen, maar hij heeft hem wel doen schrikken, en dat is al niet slecht! De Marvel R is gewoonweg veel performanter, maar hij komt nog net iets tekort om de afwerkingskwaliteit van de Enyaq te evenaren. Meer pragmatische kopers zullen ongetwijfeld gaan voor de Tsjech, die dagdagelijks makkelijker in de omgang is. Wie graag al eens zijn stoute schoenen aantrekt, neemt beter ook eens een kijkje bij de MG Marvel R, die veel te bieden heeft voor zijn prijs.