De MG ZS kwam in 2019 toe in België als EV, een elektrische SUV met een bescheiden rijbereik, maar daarmee ook een bescheiden prijs. Toch wou MG zijn klantenbestand nog wat verder uitbreiden, meer bepaald naar het segment van de particulier die nog niet klaar is om over te schakelen naar elektrisch rijden. Gelukkig bestond de ZS ook gewoon al met een benzinemotor in thuisland China en voormalig thuisland Verenigd Koninkrijk, een versie die in 2022 toekwam op onze markt.

Looks MG ZS vs. ZS EV

Qua looks is er maar één duidelijk verschil tussen de MG ZS EV en deze non-EV: waar de elektrische versie sinds de facelift een gesloten grille op de neus heeft, hapt de benzineversie wel nog gewoon verse lucht door een traditioneel radiatorrooster. Verder is het enige andere verschil een iets gewijzigde achterbumper met twee chromen elementen die vaag verwijzen naar uitlaatsierstukken. Toch is het geen onaantrekkelijk design, zeker sinds de facelift, met ook enkele opvallende kleurtjes in de catalogus om hem nog een beetje meer te doen opvallen in het verkeer.



Zacht, ruim en goed uitgerust

Ook aan boord zet de mild positieve eerste indruk zich verder, met veel zachte materialen en een modern design. Qua zitcomfort heb je niet veel te klagen, vooraan zijn de zetels lekker zacht en ook achteraan heb je redelijk wat ruimte, al is de zitting daar iets te kort. Het stuur is echter niet in diepte verstelbaar, waardoor de ideale zithouding moeilijk te vinden is. 

De koffer is dan weer 448 tot 1.375 liter groot, wat best ruim is voor deze klasse, en de ruimte is ook gemakkelijk te benutten. Onder de laadvloer heb je nog een grote holle ruimte waar je eventueel een reservewiel in kwijt kan.

Zwak infotainment

Het relatief grote aanraakscherm (10,1 inch) krijg je standaard meegeleverd, betaal je bij voor het ‘Luxury’-pakket, dan omvat het ook een 360°-camerasysteem en krijg je bovendien lederen, verwarmde en elektrisch verstelbare zetels. Het infotainmentsysteem is echter een van de grootste zwaktes van de MG ZS, met zijn trage werking en ook een onstabiele verbinding als je je smartphone wilt gebruiken via Apple CarPlay of Android Auto. Helaas moet je ook de klimaatcontrole bedienen via dit trage scherm, en klinken de luidsprekers ook vrij hol en krakerig. 

Turbo of niet?

Onder de motorkap heb je, als je voor de ZS op benzine kiest, de keuze tussen twee motoren: een atmosferische 1,5 liter-viercilinder of een 1.0 T-GDi-driecilinder. Qua vermogen schelen ze niet veel (106 vs. 111 pk), maar waar de 1.5 enkel met een manuele vijfbak te krijgen is, kan je de éénliter met een manuele zesbak of een automaat met dubbele koppeling krijgen. Voor de turbomotor moet je evenwel kiezen voor het Luxury-niveau.

Onderweg toont de MG ZS zich vooral comfortabel, met een zachte ophanging en een gevoelloze besturing die niet aanzetten om het tempo op te voeren – ook al voelt de ZS nooit ongecontroleerd aan. Er treedt daardoor wel wat koetswerkrol op in de bochten, maar dankzij zijn vrij lage gewicht van 1,3 ton en zijn goed doseerbare remmen is het zeker niet onaangenaam rijden.

Schokkerig

De turbomotor doet zijn werk naar verwachting, met voldoende maar zeker geen overdaad aan pit, al stelt de robotbak eerder teleur. Vertrekken en manoeuvreren gaat schokkerig, de schakelmomenten verlopen niet schokvrij en soms betrapten we hem erop om terug te schakelen op de snelweg wanneer het niet nodig was, wat dus gepaard gaat met meer motorgeluid en een korte onderbreking van het vermogen. Wil je niet per se een automaat, dan kan je dus gerust wat geld besparen en voor de handbak kiezen. 

Prijs MG ZS benzine

Qua budget kan de MG ZS echter uitpakken met enkele serieuze troeven. Te beginnen met zijn vanafprijs van 19.285 euro, waarmee hij quasi enkel de Dacia Duster moet dulden als serieuze concurrent. MG pakt ook nog eens uit met een serieuze standaarduitrusting, inclusief lichtmetalen velgen, het hierboven vermelde infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, parkeersensoren, cruise control en airco. 

Toch zouden we niet twijfelen om het Luxury-pakket aan te vinken voor 2.000 euro, waarvoor je een digitaal dashboard, keyless entry en go, een regensensor, mistlampen vooraan, een dodehoeksensor, zetelverwarming en elektrisch verstelbare lederen voorzetels, extra luidsprekers en meer krijgt. De turbomotor kost 1.500 euro extra, voor de automaat betaal je nog eens hetzelfde bedrag. Alles inbegrepen (met ook nog een metaalkleur voor 650 euro) zit je dus nog steeds onder de 25.000 euro, 24.935 euro om precies te zijn. 

Qua verbruik sloten we onze testperiode af met een gemiddelde van 7,2 l/100 km, wat geen geweldige prestatie is voor een auto van dit formaat, al is het ook geen verschrikkelijk slechte score. Door zijn relatief hoge CO2-uitstoot betaal je wel iets meer om de MG ZS in te schrijven in Vlaanderen dan zijn rechtstreekse concurrenten, in Brussel en Wallonië doe je ook een goede zaak om voor de 1.0 te kiezen in plaats van de 1.5.

Ons verdict

Door een versie met een benzinemotor aan te bieden na oorspronkelijk een model met een volledig elektrische aandrijflijn op de markt te brengen, zwemt MG duidelijk tegen de stroom in. Maar met de introductie van de MG ZS non-EV voldoet het Chinese merk wel aan de wens van de particulier voor een betaalbare nieuwe wagen, zeker nu de hoge inflatie en de voor professionals fiscaal interessante modellen hun impact hebben gehad op de prijzen van de automarkt. Bovendien is het ook een vrij geslaagde auto, die veel comfort en ruimte biedt voor zijn geld. Jammer van het gebrekkige infotainmentsysteem en enkele ergonomische missers, maar ook de grote concurrent Dacia Duster is niet vrij van gebreken...