Mini pakt graag uit met het feit dat het al in 2009 een elektrische Mini in zijn gamma had zitten, maar dat was de Mini E, een demowagen met een range van 160 km waarvan er slechts enkele honderden zijn geproduceerd. Pas in 2019 kwam er een volwaardig productiemodel in de vorm van de Mini Cooper SE, ook met zijn beperkingen: omdat hij op hetzelfde chassis stond als de gewone Mini, was er maar plaats voor een batterij van 32,6 kWh, goed voor een autonomie van 230 km. Daar komt nu eindelijk verandering in met de nieuwe generatie Mini Cooper Electric, die meer dan 400 km belooft!
Design Mini undefined
Deze vierde generatie Mini Cooper is volledig nieuw, en hoewel je zijn vorm en verhoudingen meteen herkent, zie je ook dat het model grondig gemoderniseerd is. Zoals bijna altijd het geval is tegenwoordig, is de nieuweling ook weer wat gegroeid: een lengte van 3,86 m (+ 13 mm), een breedte van 1,76 m (+ 29 mm) en een hoogte van 1,46 m (+ 28 mm). Visueel oogt de nieuwe Mini ook wat ‘voller’, met afgeronde panelen die wat verder lijken uit te steken.
Toch is dit een design dat je steeds meer begint te appreciëren hoe langer je er naar kijkt. De nieuwe, driehoekige achterlichten breken met de traditie die al decennia werd volgehouden, maar het helpt om de nieuwe Mini onmiddellijk te herkennen. We houden ook wel van hoe de gladde deurgrepen zijn aangepakt: niet met exemplaren die moeten uitschuiven, zoals bij heel wat andere merken, maar gewoon een opening waar je je vingers onder kan steken. Een geslaagd design dat herkenbaar is, maar zijn voorgangers ook meteen verouderd doet ogen – precies zoals het hoort.
Vrolijk minimalisme
Aan boord heeft er echter wel een revolutie plaatsgevonden. Mini heeft komaf gemaakt met de traditionele tellers, en dat voor de hele ‘Mini Family’ (Cooper, Aceman en Countryman). In de plaats krijg je nu een groot, rond OLED-scherm centraal op het dashboard dat alle voertuigfuncties op zich neemt. Een trend die (helaas) zijn weg heeft gevonden naar meerdere merken, maar hier is het wel historisch verantwoord: ook de allereerste Mini had enkel een ronde kilometerteller in het midden zitten.
Maar het is niet alleen de technologie die veranderd is aan boord. Mini heeft ook zijn materialen grondig herzien, met nu een focus op gerecycleerd textiel dat overal te vinden is, van het dashboard tot de deurpanelen en de dakhemel. Het geeft het interieur een originele toets, zeker als je kiest voor andere tinten dan het alledaagse grijs en zwart. Hoogwaardig zouden we het niet noemen, met nog steeds veel hard plastic, maar het is het bewijs dat een mooi interieur niet duur hoeft te zijn. Hetzelfde geldt voor de sfeerverlichting op het dashboard: het ziet er mooi uit, maar wordt stiekem gewoon geprojecteerd vanuit de omgeving van de middenspiegel.
Beleving Mini undefined
Het slechte nieuws is dat het ronde aanraakscherm niet erg overzichtelijk is in gebruik. Je moet alles weten zijn, want een duidelijk overzicht is er niet, waardoor het even duurt voor je alles in de vingers hebt zitten. Ook de reacties van het systeem zijn niet altijd even snel, het kan soms echt enkele seconden duren. Het goede nieuws is dat er gelukkig wel nog een (optioneel) head-up display is, waardoor je je snelheid en navigatiegegevens in het oog kan houden zonder opzij te moeten kijken. En we moeten toegeven dat het infotainment vrolijk in elkaar zit, met tal van leuke features en details – zo krijg je bijvoorbeeld een steeds groter bloemetje wanneer je remenergie recupereert.
3+1
Qua ruimte blijft de Mini Cooper Electric 2024 trouw aan zijn naam – het is nog steeds geen ruimtewonder. Vooraan zit je in ieder geval goed, ook als je langer of breder bent dan gemiddeld. Op de achterbank is het iets minder comfortabel: de toegang wordt bemoeilijkt door het gebrek aan achterdeuren en ook de beenruimte is er niet optimaal. Aan de passagierskant kunnen volwassenen achter elkaar zitten, achter de bestuurder kan dat enkel met een kleinere chauffeur. Noem het een 3+1 in plaats van een volwaardige vierzitter - een centrale zitplaats is er niet.
Ook de koffer blijft ‘mini’, met een volume van 210 tot 800 liter met de achterbank neergeklapt. Genoeg voor de wekelijkse boodschappen, maar ook niet meer dan dat. Bovendien moet je er ook je laadkabels in zien op te bergen, want een frunk ontbreekt.