Bruno Wouters

4 AUG 2006

Nieuwe Kawasaki Versys: een ER‑6 in een leisure outfit !

Kawasaki versterkt het succes van zijn ER-6 door de lancering van de Versys. Deze « Trail »-versie van de ER-6 komt de offerte van niet-triestige standaardmotors verbreden. Met zijn échte veelzijdigheid, zou deze motor zich aan elk wegdek en aan elke verkeersomstandigheid moeten kunnen aanpassen. Het uitzicht werd grondig herzien tegenover de ER-6. Toch werd het raamwerk en de motor behouden, maar vervolledigd door een volledige herziene wegverbinding. Een upside-down vork, en een « banaanvormige » achterbrug maken serieus het verschil uit, alsook de verhoogde veerhoogte. De splinternieuwe bekleding geeft hem een eigen persoonlijkheid. De voorzijde, versierd met een nieuw voorlicht die al veel commentaar kreeg op de forums, verlengt zich op de brandstoftank en draagt een aangenaam windscherm. De radiator, minder discreet dan deze van de ER-6, ziet er nogal uitgestald uit. De dynamische rijhouding zou een aangename beheersing moeten geven van deze motor, een gemene karaktertrek van de trails waarop elk van ons zich vlug op zijn gemak voelt, maar wel indien de zadelhoogte niet te hoog uitsteekt en die dus ontoegankelijk zou stellen voor de gewone stervelingen. De motorblok, afgeleid van de l'ER-6, werd bewerkt om te beantwoorden aan elk regime en meer bepaald in lage toeren. De goede wil en het karakter kennende die deze twin in zijn eerste kleedje ontwikkelde, zal deze Versys (Versatile System !) zeker plezant reageren in degelijke snelheden. Hij komt bij te staan in de motorcategorie die dagelijks verbreed en die onder andere de Yamaha MT-03, de Derbi Mulhacen of de Bonneville Scrambler telt. De « Trail » stijl van de Versys zal deze niet toelaten om het asfalt te verlaten, daar zijn 17 duimse banden niet aangepast zijn. De intelligente ABS optie werd slim voorzien op deze motor die bij ons beschikbaar zal zijn eind november.
Advertentie
Advertentie
Advertentie