Iets oudere autoliefhebbers zullen ze zich nog herinneren: de eerste Opel Frontera’s waren ouderwetse 4x4’s op een ladderchassis en met een starre achteras. Het Duitse merk (dat intussen onder het bewind van de Frans-Italiaanse Stellantis-groep is gekomen) haalt de klassieke naam van onder het stof, maar verandert de insteek: de nieuwe Frontera verliest het solide skelet van zijn voorouders en wordt een slanke SUV met het zelfdragend koetswerk van een berline. Het is ook de technische evenknie van de Citroën C3 Aircross.
Design
Een Frans luchtje
De Duitse SUV lijkt sterk op zijn Franse neef, de Citroën C3 Aircross, die op dezelfde technische basis staat (zelfde chassis en aandrijflijnen) en in dezelfde fabriek (in Slowakije) wordt geproduceerd. Vooral in profiel is de gelijkenis treffend, met een blokvormige look en plastic beschermpanelen op de flanken. Langs de voorkant zijn beide modellen echter zeer verschillend: Opel heeft zijn familiegezicht gemonteerd (de zogenaamde Vizor), een zwarte balk over de hele breedte van de neus met centraal het nieuwe merklogo (zilver op de basisversie Edition en zwart op de GS). Het instapmodel is ook bekleed met zwarte beschermstukken voor- en achteraan en stalen velgen, terwijl de GS zilveren accenten en lichtmetalen velgen krijgt. Een contrasterend dak (een optie op de Edition, standaard op de GS) wordt eveneens aangeboden voor een meer onderscheidende look. Alle versies zijn tenslotte uitgerust met full-LED-verlichting.
Klein formaat, maar tot 7 zitplaatsen
Binnen het Opel-gamma vervangt de Frontera de Crossland. De nieuwkomer is 16 cm langer (4,38 m), maar niet breder (1,80 m) en slechts een haar hoger (1,63 m, of 1,65 m met de optionele dakrails). Middelgrote afmetingen, waarmee de Frontera binnen de Opel-stal tussen de kleine Mokka (slechts 4,15 m) en de grotere Grandland (4,65 m, op hetzelfde platform als de Peugeot 3008) komt te staan.
Ten opzichte van de concurrentie zit de Frontera tussen de kleinere Peugeot 2008 (4,30 m) en Dacia Duster (4,34 m), en de grotere Skoda Karoq (4,39 m), Renault Symbioz (4,41 m) en Nissan Qashqai (4,43 m), om maar een paar voorbeelden te noemen.
De Frontera heeft echter een aas in de mouw zitten: hij is ook leverbaar met 7 zitplaatsen, of toch als je voor de hybride van 136 pk kiest (de instaphybride en de elektrische Frontera hebben er geen recht op). De twee extra zitjes zijn ook enkel verkrijgbaar op het GS-niveau en kosten 800 euro extra. We hebben ze niet kunnen testen, maar weet dat ze vooral bedoeld zijn voor kinderen. Handig om de vriendjes van de kinderen ook mee te kunnen nemen!
Beleving
‘Detox’, of gewoon low-cost?
De marketeers hebben ons meermaals proberen te overtuigen dat de Frontera een nieuwe filosofie omarmt: een ‘detox’-geest die terug wil gaan naar de basis door het overbodige te elimineren, zaken die gemeengoed zijn geworden in de hedendaagse autowereld. Het klopt dat de Frontera eenvoudig is ontworpen, zonder poespas: hij biedt enkel het essentiële. Daarover hebben we niets te klagen. Maar de materialen maken ook een vrij basic indruk, om niet goedkoop te zeggen: aan boord is het een festijn van harde plastics, met bovenaan de deurpanelen een glad polymeer dat na verloop van tijd snel krassen zal vertonen van ringen of armbanden. Qua kwaliteitsindruk zitten we dichter bij een Dacia Duster dan bijvoorbeeld bij een Renault Symbioz. Maar dat geldt ook voor de prijs, zoals we later zullen zien…
Slimme details
De Frontera is misschien niet chic, maar wel zeer praktisch. Het interieur zit boordevol opbergruimtes en er zijn ook enkele slimme details die we konden waarderen, zoals de flexibele riem rond de middenconsole (standaard op alle versies) waarmee je grote voorwerpen veilig kan vastzetten (zoals bijvoorbeeld een tablet). Ook handig zijn de smartphonevakken (enkel op de GS) op de achterkant van de voorzetels.
Ruime en comfortabele achterbank
Hoewel de optionele twee extra zitjes in de koffer enkel bedoeld zijn voor kinderen, is de klassieke achterbank erg ruim. Zelfs grote pubers en volwassenen hebben er veel beenruimte. Er is zelfs plek onder de voorzetels om je voeten te plaatsen, ook in de elektrische versie, die nochtans een hogere vloer heeft om plaats te maken voor de batterij. En hoewel de achterbank niet verschuifbaar of kantelbaar is, zit je er wel zacht, ook in het midden (omdat er geen armleuning in de middelste leuning zit).
Vooraan kunnen we de ergonomisch gecertificeerde Intelli-Seats aanraden (optioneel op de Edition, standaard op de GS), met een speciale sleuf in de zitting om de druk op je staartbeentje te verminderen. Het zijn echt comfortabele zetels. Alleen jammer dat de passagiersstoel erg hoog staat (je kan de hoogte niet instellen) en dat er geen handgreep aan het plafond zit…
Mooie koffer
De koffer van de Opel Frontera 2024 is zeer correct voor het formaat van SUV. Hij zit zelfs boven het gemiddelde voor het segment, met een volume van 460 tot 1.600 liter, ook voor de elektrische versie. De bagageruimte is ook standaard uitgerust met een dubbele bodem op alle versies, wat een perfect vlakke laadvloer oplevert wanneer je de achterzetels neerklapt (in twee delen, 60/40).
Smartphone of touchscreen
Het digitale instrumentenpaneel van 10 inch wordt standaard meegeleverd, maar het centrale aanraakscherm (eveneens 10 inch groot) is enkel standaard op de GS en is een optie op de Edition (als onderdeel van ene pakket van 1.250 euro, inclusief GPS, achteruitrijcamera, Android Auto/Apple CarPlay met of zonder kabel en 3 USB-C poorten in plaats van 1).
Standaard krijg je enkel een houder voor je smartphone, die we niet konden uitproberen omdat hij niet op onze testmodellen was gemonteerd. Maar hij lijkt wel praktisch, vooral omdat Bluetooth standaard is, met ook enkele knoppen op het stuurwiel om bepaalde smartphonefuncties te bedienen.