François Piette

18 OKT 2010

Opinie: zone 30 in Brussel

Misschien zal men mij weer aanwrijven dat ik de auto te hard verdedig, maar in dit geval meen ik toch dat er sprake is van gezond verstand. Als trouwe lezer van Vroom weet je wellicht dat je binnen de kleine ring rond Brussel sinds 1 september nog maar 30 km/u mag rijden. Doel was de veiligheid en het lawaai in het centrum van de stad aan banden te leggen. Is dat echt zo?

Niet echt ecologisch

Met al die ‘groene’ auto’s op de markt wordt het moeilijk om de snelheidsbeperking van 30 km/u te respecteren. Waarom? De montage van langere verhoudingen maakt het niet gemakkelijker om rustig te rijden. Derde versnelling? Vergeet het, je moet je behelpen in tweede. En dat betekent meer verbruik en meer lawaai.

Afleiding

Rijden met zo’n lage snelheid is niet alleen moeilijk, het vermindert ook jouw concentratie. De trams mogen wel nog altijd 50 km/u rijden. Het blijft dus opletten.

Anti-auto

Het politieke doel is duidelijk: het de autobestuurder zo moeilijk mogelijk maken en het openbare vervoer promoten. Daarom is op verschillende verkeersassen het aantal rijstroken gedaald. Op zich een goed idee, mocht het openbare vervoer werkelijk efficiënt functioneren.

Bewoners van de voorstad, zoals uw dienaar, zien geen andere oplossing dan zich van hun geliefde auto te bedienen. De tijd die verloren gaat bij het overstappen van het ene openbare vervoermiddel op het andere is een luxe die ik me niet kan veroorloven. En wat met de zelfstandigen of vertegenwoordigers? Neen, een stad zonder auto is niet nog voor morgen.

Wat moet er gebeuren?

Dat betekent niet dat er niets moet gebeuren. Onder andere Peugeot heeft zich over het probleem gebogen en stelt voor elk soort gebruik een ander type voertuig voor: een elektrische auto in de stad, een met verbrandingsmotor voor de autosnelweg en stations waar je snel van het ene op het andere voertuig kunt overstappen.

Een belangrijk punt in het verlichten van de verkeersdruk is het verbeteren van het openbaar vervoer. Efficiënter, veiliger en vooral stipter. Maar in afwachting daarvan is het weer het gemakkelijkste slachtoffer, de automobilist, die het moet bekopen.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie