Net als shampoo's voor alle haartypes of een Zwitsers zakmes, houdt het nieuwste concept van Peugeot meer dan een truc achter de hand. Zijn motor past zich aan volgens het milieu, de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder. De HX1 is een gek concept dat een nieuw imago geeft aan de Franse luxewagens.
Verfijnd
De grote gapende muilen van Peugeot behoren tot het verleden. Deze keer kiest de constructeur voor fijne lijnen en een zuiver ontwerp. De kunstenaars die de tekenpen vasthielden, hebben niet elke vierkante centimeter volgekrabbeld.
Het uiterlijk verandert trouwens naargelang de snelheid, wat voor een uitstekende stroomlijn zorgt (Cx van 0,28). Spoilers klappen uit het koetswerk, terwijl zeven kleppen de luchtstroom rond de velgen verbeteren. Tot slot verbazen de afmetingen: bijna 5 meter lengte en 2 meter breedte voor een hoogte van minder dan 1,4 meter.
Zes plaatsen
De HX1 heeft de afmetingen van een coupé en de stijl van een break en is in zekere zin ook een monovolume. Het interieur telt namelijk zes plaatsen: twee vooraan, twee achteraan (dat is normaal) en als kers op de taart een tweede zitrij waarvan de zetels tegen de voorzetels opgeborgen kunnen worden. Origineel.
Koffiezetapparaat, marmer, minibar en ... bijpassende schoenen
Zoals het een goed concept betaamt, beschikt de HX1 over enkele kleine, onverwachte attenties. In het interieur zien we inzetstukken in marmer op de centrale console, een minibar, een koffiezetapparaat (sic), ... Het toppunt: luxeschoenen, ontworpen door Pierre Hardy, die helemaal passen bij de HX1.
Hybride
Onderhuids ligt een hybride aandrijflijn: een 2.2 dieselmotor met een vermogen van 204 pk onder de motorkap en een elektromotor met 95 pk achterin. Dat geeft een totaal vermogen van 299 pk! De lithium-ionbatterijen kunnen via een stopcontact opgeladen worden en maken een elektrische autonomie van 30 km mogelijk. Het gemiddelde verbruik bedraagt 3,2 l/100 km, de CO2-uitstoot 83 g/km.