Simon Pagenaud heeft de pole gereden voor de 1000 kmvan Spa, de tweede wedstrijd van de Le Mans Series. De Fransman ging met 26 duizendsten de tweede Peugeot 908 HDI FAP van teammaat Alexander Wurz vooraf, terwijl de Aston Martin van Darren Turner als eerste benzineproto de kwalificatietièrce vol maakte.
Peugeot nam de juiste beslissing door beide auto's dadelijk op de pole te laten jagen tijdens de slechts twintig minuten durende kwalificatie. Die werd immers tot tweemaal toe door een rode vlag onderbroken. De eerst maal waren het de Ginetta Zytek 09S van Watts (pole in Barcelona) en de Aston Martin 007 van Thomas Enge (winnaars in Spanje) die bij de Source in elkaar haakten. Hierdoor werden twee favorieten al dadelijk naar de achterhoede verwezen. De tweede maal was het de Oreca Courage van Nicolas Lapierrre die aan de chicane met geblokkeerde remmen stilstond. Met één snelle ronde hadden beide Peugeots zich met 26 duizensten verschil op de eerste lijn geplaatst, waarmee ze drie seconden sneller draaiden als in 2008. En niemand zou hen nog in gevaar brengen.
Maar het meest verrassend was toch de naam van de polesitter. Simon Pagenaud wist tijdens de testritten voor de 12 Uren van Sebring aan het stuur van een Acura de fabrieks Audi's en Peugeots al voor te gaan en nu was aan het stuur van een 908, die hij vorige week in Castelet voor het eerst bestuurde, iedereen te snel af. Petje af dus voor de... reserve-piloot van Peugeot die tijdens de volgende 24 Uren van Le Mans de vierde Peugeot van Pescarolo sport zal besturen.
“Ik wil het team bedanken dat ze mij de kans gegeven hebben om zowel in Le mans als hier in Spa te mogen rijden. Op een lang circuit als dit een perfecte ronde afleggen is niet evident, maar ik ben er bij de eerste poging in geslaagd. Ik ben nadien voorzichtig weer binnengereden, om het einde van de kwalificaties vanuit de stands te volgen,” legt de Fransman uit die in 2004 voor het laatst de Radillion in een Formule Renault 2.0 opstormde.
Anderhalve seconde na de officiële diesels eindigde de eerste benzinewagen als derde. De verschillen tussen de diesels en de benzinemotoren worden dus vrij klein. Tussen de derde geklasseerde Gulf Aston Martin van Turner en de zesde plaats van de Speedy Lola Aston Martin van Marcell Fässler, ligt slechts een halve seconde. Tussen beide Britse proto's vinden we de Oreca Courage LC70 AIM van Bruno Senna en de Pescarolo-Judd van Jean-Christophe Bouillon. De top-10 wordt door de LNT-Ginetta, de 2de Pescarolo, de eerste Kolles-Audi met ex-F1 Narina Kartikeyan aan het stuur en de Oreca-Judd Signaturre afgerond
Geen grote verrassingen in LMP2 waar de beste tijd gerealiseerd werd door de Essex Porsche Spider van Casper Elgaard voor de Speedy Lola Coupé en een identieke wagen van Racing Box.
Bij de GT1's ging de Aston Martin DBR9 Jetalliance van Alex Muller de Lamborghini van Kox en de Corvette van Luc Alphand vooraf. In GT2 wisten de Porsche van Marc Lieb en Patrick Pilet de Ferrari van Jaime Melo achter zich te houden.
Resultaat :
1. Nicolas Minassian, Christian Klien en Simon Pagenaud (Peugeot 908 HDi-FAP) 2:01.056
2. Marc Gene, David Brabham en Alexander Wurz (Peugeot 908 HDi-FAP) 2:01.082
3. Harold Primat, Darren Turner en Miguel Ramos (Lola Aston Martin) 2:02.488
4. Stephane Ortelli en Bruno Senna (Courage-Oreca LC70-AIM) 2:02.570
5. Jean-Christophe Boullion en Christophe Tinseau (Pescarolo-Judd) 2:02.674
6. Andrea Belicchi, Nicolas Prost en Marcel Fassler (Lola B06/80 Coupé) 2:03.022
7. Guy Smith, Robbie Kerr en Lawrence Tomlinson (Ginetta-Zytek 09S-Zytek) 2:03.598
8. Bruce Jouanny en João Barbosa (Pescarolo-Judd) 2:04.390
9. Andrew Meyrick, Charles Zwolsman en Narain Karthikeyan (Audi R10 TDI) 2:04.478
10. Pierre Ragues en Frank Mailleux (Courage-Oreca LC70-Judd) 2:04.614
11. Christian Bakkerud, Christijan Albers en Giorgio Mondini (Audi R10 TDI) 2:04.630
12. Casper Elgaard, Kristian Poulsen en Emmanuel Collard (Porsche RS Spyder) 2:07.918 (LMP2)