De Polestar 3 werd reeds in oktober 2022 voorgesteld en is een imposante, volledig elektrische SUV die boven de reeds gepensioneerde 1, de huidige 2 en zelfs de toekomstige 4, 5 en zelfs 6 wordt gepositioneerd. Toch qua formaat. Dat hij dan toch ‘3’ wordt genoemd, komt simpelweg omdat dit het derde model is van de Zweeds-Chinese constructeur. Aanvankelijk zouden de eerste exemplaren al in het vierde kwartaal van 2023 moeten toegekomen zijn, maar zijn lancering werd uiteindelijk met bijna een jaar uitgesteld! Heeft dat lange wachten hem een achterstand opgeleverd?
Design Polestar undefined
Uiterlijk ‘on point’
Hoewel de Polestar 3 intussen bijna twee jaar geleden is onthuld, is hij nog geen dag ouder geworden. Met zijn lengte van 4,9 m heeft hij dynamische verhoudingen, met een breedte van 1,968 op een hoogte van ‘slechts’ 1,614 m. Maar vergis je niet: ondanks het feit dat het een imposante SUV is, heeft Polestar niet zijn aerodynamica laten vallen voor een knap uiterlijk. Het merk heeft zelfs een soort voorspoiler geïnstalleerd net boven de ‘smart zone’, die trots een groot aantal sensoren voor de rijhulpsystemen groepeert. Of je er nu van houdt of niet, de Polestar 3 gaat in ieder geval niet onopgemerkt. Binnenin is het ongeveer hetzelfde verhaal. Polestar heeft niets aan het toeval overgelaten en de typische sfeer van het model is meteen duidelijk. Een sfeer die vooral te danken is aan de minimalistische uitstraling van het interieur, maar ook aan een voorbeeldige afwerking en aan materialen die zowel hoogwaardig aanvoelen als milieuvriendelijk zijn.
Beleving Polestar undefined
Gebruiksvriendelijk, op een paar details na
Zoals het tegenwoordig hoort, zit het interieur van de Polestar 3 vol digitale displays. De elektrische SUV krijgt standaard een klein instrumentenpaneel van 9 inch en een groot verticaal aanraakscherm van 14,5 inch mee. Beide schermen kunnen nog worden bijgestaan door een head-up display van 9,5 inch. Het geheel draait op een infotainmentsysteem dat eenvoudig en sober oogt, tot op het minimalistische af, maar dat wel efficiënt en gemakkelijk in gebruik is dankzij grote aanraakzones. En aangezien het gebaseerd is op Android Automotive, is het mogelijk om heel wat externe applicaties te installeren voor je muziek, je podcasts of zelfs om naar videocontent te kijken tijdens het laden. De navigatie draait dan weer op Google Maps. Alles kan ook met je stem worden bediend dankzij de Google Assistant. Het is dus zelfs niet nodig om Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken, al is dat wel nog steeds mogelijk (ook draadloos). Hoewel de schermen van de Polestar 3 bijzonder gemakkelijk zijn in gebruik, kunnen we niet hetzelfde zeggen over zijn volledig zwarte knoppen op het stuur. Het is niet altijd meteen duidelijk welke functies je ermee bedient. Vooral omdat dat kan variëren afhankelijk van waar je je in het systeem bevindt. Gelukkig is dit maar een detail, en heeft de Polestar 3 nog andere overtuigende eigenschappen.
Dankzij zijn wielbasis van 2,985 m beschikken de passagiers achterin bijvoorbeeld over een royale beenruimte. En hoewel het een elektrische SUV is met een aflopende daklijn en een grote batterij in de bodem, kunnen ze nog steeds hun voeten onder de voorzetels schuiven voor een goede zitpositie. Het is dus aangenaam vertoeven achterin de Polestar 3. De indeling van zijn koffers is echter wat vreemder. Onder de motorkap zit een laadruimte van 32 liter, voldoende voor de laadkabels en zelfs nog een kleine tas. Handig. Achteraan is de koffer wel praktisch, maar niet erg ruim voor een auto van dit formaat. Je krijgt namelijk maar 484 liter onder de hoedenplank, tot maximaal 1.411 liter met de achterbank neergeklapt, de dubbele bodem van 90 liter meegerekend. Dat kan beter... De Polestar 3 maakt dit deels goed met een vloer die geplooid kan worden om de ruimte te verdelen, waarmee je ook drie haken krijgt om tassen of kleren aan op te hangen. Handig als je niet wilt dat je boodschappen overal in de koffer terechtkomen. Merk tenslotte op dat, hoewel de Polestar 3 op dezelfde technische basis staat als de Volvo EX90, het niet mogelijk is om hem met 7 zitplaatsen te krijgen.