Dit is de snelste Taycan van allemaal. De nieuwe Turbo GT 2024 is zelfs de krachtigste in serie geproduceerde Porsche in de geschiedenis van het merk! De supersportieve elektrische berline levert namelijk meer dan 1.000 pk aan de weg. Precies genoeg om haasje-over te spelen met Tesla en zijn Model S Plaid. Maar als een echte Porsche moest deze Taycan niet zomaar een fluisterstille dragster worden: ook de precisie in de bochten moest goed zitten. Het bewijs: de Taycan Turbo GT heeft het ronderecord voor elektrische berlines gevestigd op de Nordschleife en op het Amerikaanse circuit van Laguna Seca. We konden hem ontdekken op het circuit van Monteblanco, vlakbij Sevilla, waar de zon in theorie al zou moeten schijnen...
Design Porsche undefined
Tweezits berline met Weissach-pack
Hoewel de gefacelifte Taycan nog steeds als Sport Turismo en Cross Turismo bestaat, is de Turbo GT er enkel als berline (Sport Limousine, zoals ze bij Porsche zeggen...).
Deze GT is gebaseerd op de Turbo S, maar is 75 kilo lichter (maar weegt daarmee nog steeds 2.290 kg) dankzij specifieke 21-inch velgen, carbonkeramische remmen en enkele elementen uit koolstofvezel (kuipzetels, B-stijlbekleding, spiegelkappen, enzovoort).
Als gratis optie bespaart het Weissach-pakket nog eens 70 kilo, vooral door wat geluiddemping te verwijderen, net als... de achterbank! Daarmee heb je dus een tweezits Taycan, voor de gelegenheid getooid met een grote, vaste achterspoiler uit carbon, die op zijn eentje al tot 220 kilo aan downforce opwegt. In alle gevallen behoudt deze superkrachtige Taycan (die ook steeds gehomologeerd blijft voor de openbare weg) zijn twee koffers: voor- en achteraan.
Beleving Porsche undefined
Sportief sfeertje aan boord
In het interieurr is het dashboard van deze Turbo GT identiek aan dat van de andere Taycans, maar dan met verschillende stukjes bekleed in microvezel (Race-Tech), zoals op de hoepel van het stuurwiel. Er zijn ook kuipstoelen uit koolstofvezel met een vaste rugleuning die je zeer innig omhelzen. De meer conventionele en instelbare Sport Plus-zetels zijn beschikbaar als gratis optie.
De schermenzee blijft ook aanwezig in de Turbo GT, met eentje achter het stuur en twee op de middenconsole. Optioneel kan je nog een extra display laten monteren voor de passagier, waarmee die onder meer de navigatie kan instellen, maar nu ook films kan kijken via streaming met een abonnement op Screenhits.