Dertig jaar na zijn pensioen beleeft de vierde meest verkochte Renault ooit, met 8.135.424 geleverde exemplaren, nu zijn comeback!

Advertentie
Advertentie

Om zijn populaire R4 opnieuw tot leven te wekken, paste Renault hetzelfde recept toe als bij de R5. De twee wagens delen trouwens voor 68% hun onderdelen. De nieuwe Renault 4 E-Tech Electric, die in 2022 al grotendeels onthuld werd in de vorm van de 4EVER Trophy Concept, combineert perfect het verleden en de toekomst. Hij krijgt niet alleen de iconische lijnen van zijn voorvader uit de jaren ‘60, je kan hem ook bestellen met een stoffen open dak! De 3 gesculpteerde stroken onderaan de deuren doen dan weer denken aan die van de R4 GTL die in 1978 op de markt kwam. Naast die knipogen naar het verleden is de Renault 4 E-Tech ook op en top modern, met bijvoorbeeld een verlicht radiatorrooster en Renault-logo. Met een koetswerk dat licht groter en ‘volumineuzer’ is dan dat van de Renault 5 E-Tech Electric, meet de R4 van de 21ste eeuw 4,14 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,57 meter in de hoogte. Zijn wielbasis is 2,62 meter lang. En net als zijn voorganger krijgt de nieuwe Renault 4 E-Tech ook een grote bodemvrijheid: 18,1 cm, of 1,2 cm meer dan de Captur.

Advertentie
Advertentie

Google en artificiële intelligentie…

Binnenin is de gelijkenis tussen de R4 en de R5 het meest zichtbaar. De Renault 4 E-Tech Electric krijgt immers een dashboard dat praktisch identiek is aan dat van de Renault 5. Ook hier vind je dus een 7 duim (optioneel 10 duim) grote digitale instrumentencluster en een 10 duim groot centraal infotainmentscherm. Daarop draait het door Renault en Google samen ontwikkelde OpenR Link-systeem, waarin ook de artificiële intelligentie van ChatGPT verwerkt zit.

Korter maar toch ruimer dan een Renault Captur!

Hoewel hij 10 cm korter is dan een Captur, is de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric even praktisch. Zijn koffer is ook 420 liter groot, met een opbergruimte van 35 onder de koffervloer, ideaal om de laadkabel in op te bergen. Maar hij is praktischer dan de kleine SUV van Renault, dankzij een laaddrempel van amper 61 cm hoog! Dat is mogelijk dankzij de grote kofferklep die doorloopt in de achterbumper, net als bij de originele 4L. De passagierszetel vooraan kan bovendien neergeklapt worden, om zo te zorgen voor een laadlengte tot 2,2 meter. Handig.

Advertentie
Advertentie

Tot 400 km rijbereik

Op technisch vlak wordt de Renault 4 E-Tech gebouwd op hetzelfde AmpR Small-platform als zijn kleine broer. Ook hier vind je dus een multilink-ophanging achteraan en twee van de aandrijvingen die ook in de R5 leverbaar zijn. Als instapper krijgt de Renault 4 E-Tech een 90 kW (120 pk) en 225 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het blok wordt van stroom voorzien door een batterijpakket met een capaciteit van 40 kWh, goed voor een rijbereik van meer dan 300 km. De Renault 4 E-Tech is ook leverbaar in een 110 kW (150 pk) en 245 Nm sterke uitvoering, waarmee de 1.410 kg zware geheel vanuit stilstand naar de 100 km/u accelereert in 8,5 tellen en een topsnelheid haalt van 150 km/u. Deze versie wordt standaard geleverd met een batterijpakket van 52 kWh, waardoor het rijbereik stijgt tot 400 km, gemeten volgens de WLTP-cyclus.

Advertentie
Advertentie

Opladen van 15 tot 80 % in een half uur

De elektrische R4 kan wisselstroomladen aan 11 kW en gelijkstroomladen aan 80 kW voor de versie met de ‘kleine’ batterij en 100 kW voor de versie met de 52 kWh batterij. Welke versie je ook kiest, opladen van 15 tot 80% neemt minimaal 30 minuten in beslag. De Renault 4 E-Tech Electric krijgt ook een nieuwe bidirectionele AC-lader met een vermogen van 11 kW, een echte ‘one pedal driving’-stand (een primeur bij Renault) en een ‘Extended Grip’ anti-doorslipsysteem waardoor hij zich naast het asfalt beter uit de slag kan trekken, net zoals in de jaren ‘60.

Door en door Frans en met respect voor het milieu

Net als de R5 is de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric door en door Frans. Hij wordt gebouwd in Maubeuge, zijn motor in Cléon en zijn batterij vanaf maart 2025 in Douai. 75% van de leveranciers zijn in een straal van 300 km rond de assemblagefabriek te vinden. De R4 wil ook groener dan groen zijn, met een recycleerbaarheidspercentage van 88,6%. 19,2% van de gebruikte materialen is ook gerecycleerd, waaronder bijvoorbeeld een deel van de plastics die gebruikt worden voor de deuren en de dakhemel. De stoffen zetelbekleding van de ‘Techno’ en ‘Iconic’-uitvoeringen is volledig gemaakt uit gerecycleerde plastic flessen.

Hoeveel kost de Renault 4 E-Tech Electric en vanaf wanneer is hij leverbaar?

Nu is het nog afwachten op de prijzen van deze nieuwe Renault 4 E-Tech Electric en wanneer hij bij de dealer zal staan. Hij is groter dan de R5, en zou dus logischerwijs ook duurder moeten zijn. Terwijl er volgend jaar een R5 komt met een prijskaartje vanaf € 25.000 voor de 40 kWh-uitvoering, betaal je vandaag nog minimaal € 32.900 met de grotere batterij en een mooie standaarduitrusting.