Audi Q7 & SQ7: tweede opfrisbeurt voor 2024
De tweede generatie Audi Q7 en SQ7 krijgt een tweede facelift, die vooral opvalt met zijn volledig nieuwe neus.
De tweede generatie Audi Q7 en SQ7 krijgt een tweede facelift, die vooral opvalt met zijn volledig nieuwe neus.
Audi verbetert de energetische efficiëntie van zijn twee grote TFSI e quattro plug-in hybride SUV’s. Daarmee daalt hun gehomologeerde CO2-uitstoot onder de grens van de 50 g/km.
Audi verplicht zijn ‘dikke’ sportieve SUV’s niet langer om diesel te drinken. Na de SQ7/SQ8 V8 TDI is het nu aan de SQ7/SQ8 V8 TFSI. Het vermogen gaat daarbij van 435 naar 507 pk.
De Audi Q7 was een plug-inhybride pionier met zijn vorige e-tron TDI-versie en keert nu terug met een laadkabel. Deze keer neemt hij afscheid van de ‘mazout’ en kiest hij voor benzine om zijn nieuwe stekkerhybride aandrijflijn te bouwen.
Als hoofd van de SUV-afdeling mag je je niet laten inhalen door ondergeschikten. Niet op stilistisch vlak, en vooral niet op technologisch vlak. Dankzij deze facelift hoeft de Audi Q7 de kleinere Q-modellen niets meer te benijden.
Na de klassieke Q7 onthult Audi de nieuwe look van zijn sportieve SUV SQ7. Een racemastodont die nog steeds trouw blijft aan de V8 TDI, gekruid met elektrificatie.
De Q7 was het laatste model uit het Audi-gamma zonder sportieve afgeleide. Maar deze keer is het prijs! En de Duitse constructeur levert geen half werk, want deze SQ7 is een echt technologisch hoogstandje.
Audi pompt zijn Q7 op! En dat doet het op een bijzonder originele manier: met een V8 TDI, een elektrisch aangedreven compressor en een 48V-deelboordnet.
De vorige generatie Q7 liet bij iedereen vooral een beeld achter van een grote, zware en ietwat arrogante wagen. De nieuwe versie moet echter komaf maken met dit patserige beeld. Deze grote jongen ging meteen op dieet en weegt nu 300 kg minder, maar maakt dat van ‘m ook een verfijnde danser?